Annons:

Analys: Tesla håller ”krismöte” – men teg om sitt verkliga problem

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

21 mar 2025

ANALYS. Idag höll Tesla ett livesänt ”all hands”-meeting, vilket är en form av möte där ett företag säkerställer så att ledningen och de anställda är på väg åt samma håll. Och det låter ju uppiggande och uppbyggligt. Men det går att ta på den begynnande desperationen när Tesla plötsligt livesänder ett möte för att boosta moralen hos sina anställda. Låt oss istället benämna dagens övning för vad det nog egentligen var: ett krismöte. Aktien faller, protesterna mot bolaget är många, Kanada stoppar företaget på flera ställen i landet och bolagets vd, Elon Musk har med sin retorik om hur fantastisk extremhögern i Tyskland och England är, parat med en heiling vid Trumps installation fått en hel del människor att dra öronen åt sig.

Elon Musk försöker komma upp i teknikoptimistiska varvtal som hörde förra årtiondet till genom att först berätta om hur fantasiska produkter bolaget har och kommer att ha. De är redan klar med Master Plan 2 från 2016, säger han. I den står det bland annat att Teslas bilar ska bli helt självkörande och att man som ägare av en sådan bil kommer att kunna tjäna pengar på den, när den fungerar som robottaxi. Det är ren lögn. Eller så har Elon Musk glömt bort vad Master plan Part Deux sade. Jag har själv en Tesla Model 3 med ”full självkörningsförmåga”. Det är inte bara regelverket i Europa som sätter stopp. Någon robottaxi är det inte. Någonstans.

Musk meddelade på ”all-hands-down-mötet” att Tesla har producerat 7 miljoner fordon fram till oktober 2024 och betonar att Tesla är den bästa arbetsplatsen. Han publicerade säkerhetsdata och presenterade en vision av en hållbar ekonomi som ”överflöd för alla”, där AI och robotik är avgörande. Musk hävdar att Model Y kommer att bli den mest sålda bilen i år – trots att det bara är tre kvartal kvar på året och ingenting i försäljningen tyder på några rekordsiffror – och att Cybertruck är skottsäker, trots att den fått kritik för att inte vara det. Tesla planerar att producera flera miljoner Tesla Semi-trucks, alltså lastbilar, som kommer att vara självkörande inom fem år. Elon visade bilder på fabriken som byggs i ärendet.

Trots att Tesla-aktien har fallit med över 40 procent under året, påstår Musk att värdet på Teslas fordon kommer att öka genom programuppdateringar. Han nämner framsteg med självkörande tekniken och att bilarna nu kan köra sig själva på fabriken. Musk hävdar också att Optimus är den mest avancerade humanoida roboten och att Tesla planerar att producera 5.000 Optimus-robotar i år. Och om bara något år, om det inte var i år. Och det är nog inga konstigheter eftersom han tidigare har sagt att en dator med Artificiell generell intelligens vara klar i år. Alltså en dator som klarar alla uppgifter en människa klarar. I år alltså. Där de flesta forskarna ser att det kan ske om något eller några decennier, om än alls.

Men ingenstans nämnde han Teslas största problem just nu: han själv. Det kändes som en era som gick i graven, den där eran där teknikbossar kunnat stå och messianskt sia om en allt ljusare och bättre framtid med deras teknologiska produkter. Hela Teslas aura är död. Den dog när Elon Musk började sympatisera med extremhögern, engagerade sig politiskt med Donald Trump och inte kunde hålla sig för att slänga ut högerarmen på ett politiskt möte. Det är säkert en och annan tech-bro som tyckte att dagens all-hands-down-möte var kittlande. Eller att Elon inte förtjänar någon kritik eftersom han har rätt till en politisk åsikt. Men då bör man fundera på om ett företag med en vd som engegerade sig med ”woke-vänstern” och slog sig ner vid presidentens bord för att jobba med identitetsfrågor skulle ha någon chans på marknaden. Eller om han borde avgå eftersom han retat upp stora kundgrupper. Och det är svårt att inte hålla med gänget på Electrek: Dagens möte var en AI-video tränad på tio år gamla Elon-framträdanden.

Annons: