Elbilen har provåkt Teslas Model 3 UPPDATERAD med video
Fredrik Sandberg
1 apr 2016
TEXT: Tibor Blomhäll
Kl 20:30 i torsdags kväll fick 800 hurrande inbjudna så se bilen som avgör inte bara Tesla Motors framtid, utan kanske även alla elbilars. Elbilen i Sveriges utsände Tibor Blomhäll av en av de 800 på plats i Hawthorne, Los Angeles.
När Tesla Motors VD Elon Musk upp på scenen, steg jublet i publiken. De flesta där var Tesla-ägare som vann sina biljetter till eventet i ett lotteri, och alla var rörande överens om att historia skapades denna kväll.
Elon började sin presentation med Tesla Motors strategi, att bidra till att begränsa världens CO2 utsläpp genom att producera elbilar. Redan för 9 år sedan avslöjade han företagets ”secret master plan, just between you and me”: genom att först sälja dyra bilar i små serier fick Tesla Motors ihop tillräckligt med kapital för att kunna utveckla och producera billigare bilar i större serier.
Allt började med sportbilen Tesla Roadster, sedan kom Model S och Model X, och därefter…
När Model 3 rullade in på scenen höll alla andan. Man kunde för ett ögonblick tydligt höra historiens vingslag i lokalen. Sedan bröt jublet ut. Tesla Model 3 är en otroligt vacker bil! Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen lyckades med konststycket att behålla formspråket från Tesla Model S och X, men applicera det på en mindre bil. Model 3 ser otroligt modern ut, företagets VD Elon Musk hade rätt när han sa att den liknar inga andra bilar. Vilket märktes extra tydligt när bilarna kördes ner från scenen och teståkningarna började.
Det första man märker när man står bredvid bilen är glastaket. Den stora vindrutan övergår till ett enorm panoramatak som övergår till bakruta vilket gör att bilen känns lika ljus och öppen som en cabriolet. Bilens nos har tydliga drag från Model X, men lite nättare så proportionerna blir skönare. Under nosen döljer sig en frunk, som tillsammans med bagageutrymmet bak skapar ett klassledande stort volym.
Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, faktiskt mer än i både Model S och X! Den stora mittskärmen har roterats 90 grader i Model 3 och är nu i liggande format. På den presenterades en stor Google-karta tillsammans med bilens reglage och hastighetsmätare! Model 3 har ingen egen instrumentpanel till föraren. När vi frågade ifall detta betyder att Model 3 kommer få heads-up display log chauffören bara lite snett och sa ”no comments”. Samma svar fick vi på vår fråga om var laddkontakten sitter. För den sitter inte vid baklyktan som på Model S! Faktum är att vi hittade inte någon laddlucka alls på bilarna!
Tesla Motors hade poängterat att de kommer inte avslöja allt på detta event, en hel del nyheter och finesser kommer vi få se senare, närmare produktionsstart. När Elon Musk lovade leverans av bilarna redan nästa år blev jublet i publiken öronbedövande. Och när han så la till ”hoppas jag” skrattade vi nästan lika högt. Både Roadstern, Model S och X blev ju försenade – men det får bara inte hända med Model 3. Förutom missnöjda kunder står ju även Gigafabriken klar och börjar producera batterier som måste ha bilar att stoppas i. Ett gott omen var dock i alla fall att eventet började i alla fall i utsatt tid – något inte var fallet vid de tidigare tillfällena.
Det vi vet om Tesla Model 3 är att den kommer erbjudas som fyrhjulsdriven. (Vi vet dock inte om tvåhjulsdrivna modellen blir fram- eller bakhjulsdriven.) Den ska få 35 mils (215 miles) riktig räckvidd och kosta från 35 000 dollar (vilket efter moms, frakt och supermiljöbilspremie borde landa kring 400 000 kronor). Alla Tesla Model 3 kommer få autopilot hårdvara monterad – men man betalar för att aktivera den. Säkerhetsfinesser som autobroms ingår dock i alla bilar. Elon Musk lovade också att fördubbla antal Superchargers och Tesla-butiker runt om i världen inom ett år.
Tillbaks till teståkningen, så när föraren gasade på sköt bilen iväg som en Model S i Sport-läge. 0-100 km/h ska gå på under 6 sekuder, inget ludicrous acceleration men definitivt något som lämnar de flesta andra bilar efter sig. Bilen var dessutom väldigt smidig, med snäv vändradie som demonstrerades för oss. Model 3 kommer att vara en fröjd att köra både i stads- och landsvägstrafik! Speciellt då Elon lovade att alla Model 3 kommer få tillgång till Superchargers.
Sammanfattningsvis fick vi inte reda på alla detaljerna kring bilen i dagens event, men det vi såg, det vi hörde gjorde att det känns otroligt skönt att redan ha reserverat bilen (osedd, innan eventet) – för kön av kunder kommer bli lång! Många biltillverkare kommer nog ha krismöten i dag.
Foto: Tibor Blomhäll/Tesla Motors