/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FHuawei-megawatt.jpg)
1,5 megawatt – Huawei sopar mattan med konkurrensen
Carl Undéhn
24 apr 2025
Efter flera år av tufft priskrig på elbilar i Kina ser tillverkarna där nu ut att ha hittat ännu ett område att kämpa om. Nämligen snabbladdning, där vi de senaste veckorna har sett den ena troliga siffran efter den andra avlösa varandra. Nu kastar sig Huawei in i leken när de presenterar en vätskekyld snabbladdare med komponenter som använder kiselkarbid. Och kan leverera hela 1,5 megawatt i effekt.Laddstolpen har två laddpunkter som kan ge 2.400 ampere var när båda används samtidigt.
Huaweis snabbladdare riktar sig till lastbilar, som med den ska kunna fylla på batteripaketen med 300 kWh på 15 minuter. Men även vanliga personbilar kan laddas och enligt Huawei är den kompatibel med 99 procent av alla existerande elbilar. Vilka modeller som utgörs av den sista procenten nämns inte.
Effekten på 1,5 megawatt gör at Huawei slår de senaste veckornas milstolpar som har visats från andra tillverkare. Först med Byd, som presenterade nya versioner av bilarna Han och Tang som har ett batteri som kan laddas med 1.000 kW, alltså en megawatt. Laddeffekt som vi annars mest talar om när det handlar om lastbilar, och inte ens där är det ännu etablerat. Det följdes upp av batteritillverkaren CATL och deras Tech Day där det visades en ny version av LFP-batteriet Shenxing. Det kan lassas med 12C, alltså 12 gånger sitt energiinnehåll och med en maxeffekt på 1,3 MW.