/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FSk-On-Pilot-solid-state.jpg)
Sk On öppnar pilotaläggning för solid state – då kommer superbatterierna
Carl Undéhn
16 sep 2025
I många år har vi lovats genombrott kring tillverkningen av solid state-batterier, alltså batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt. Något som ger elbilar med snabbare laddning, längre räckvidd och mer säkerhet än med dagens batterier. De senaste åren har det sett ut som att något faktiskt är på gång kring tekniken, vilket […]
I många år har vi lovats genombrott kring tillverkningen av solid state-batterier, alltså batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt. Något som ger elbilar med snabbare laddning, längre räckvidd och mer säkerhet än med dagens batterier.
De senaste åren har det sett ut som att något faktiskt är på gång kring tekniken, vilket vi har gått igenom och skrivit om här. Och nu kommer ännu ett tecken på genombrott, den här gången från Sydkorea och batteritillverkaren SK On. De har nu byggt en pilotanläggning för tillverkning av solid state-batterier och med det tidigarelagt sina planer på när volymtillverkning ska vara igång.
Anläggningen har byggts i samarbete med amerikanska Solid Power, en batteriutvecklare som bland annat BMW och Ford har investerat i. SK On har licenserat deras teknik för att kunna använda den vid utvecklingen av egna solid state-batterier som nu ska tillverkas i pilotanläggningen. En utmaning med fast elektrolyt är att hitta rätt material, och det finns därför olika typer av solid state-batterier.
SK On arbetar på både så kallade polymerbatterier, som är en typ av solid state-batterier som behöver en hög arbetstemperatur och tillverkas av franska Blue Solutions redan sedan 2011. SK On vidareutvecklar nu tekniken och räknar med volymtillverkning av sitt polymerbatteri från 2028. Utöver det arbetar SK On även på ett sulfidbaserat solid state-batteri som väntas börja tillverkas i större skala 2029. Sulfider har hög jonledningsförmåga, men samarbetar inte bra med litium.
Målet är att ta fram batterier med en hög energidensitet på 800 Wh/liter. På sikt ska det öka till 1000 Wh/liter, skriver SK On.