/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-eActros-600-DHL-WeLink.jpg)
100 mil om dagen – Mercedes eActros 600 håller löftet vid verklig körning
Carl Undéhn
14 nov 2025
Med eActros 600 lanserade Mercedes-Benz en eldriven tung lastbil med en räckvidd på 50 mil. Vilket enligt Mercedes i praktiken innebär en daglig räckvidd på över 100 mil, med ett planerat laddstopp. Och så används också eActros 600 av åkeriet WLX WeLink Express i Malmö, som också var först ut med att börja använda modellen […]
Med eActros 600 lanserade Mercedes-Benz en eldriven tung lastbil med en räckvidd på 50 mil. Vilket enligt Mercedes i praktiken innebär en daglig räckvidd på över 100 mil, med ett planerat laddstopp. Och så används också eActros 600 av åkeriet WLX WeLink Express i Malmö, som också var först ut med att börja använda modellen här i Sverige.
Fem dagar i veckan kör lastbilen två pass från DHL-centalen i Malmö. Med fulladdat batteri körs den på klockan sex på morgonen de 23 milen till Emmaboda och tillbaka med ett kort laddstopp i Kristianstad. Efter det laddas lastbilen två timmar i Malmö innan det är dags att köra de närmre 30 milen till Jönköping. Där laddas den igen efter lossning och kör sedan tillbaka till Malmö. Totalt är lastbilen då ute på vägen i 20 av dygnets 24 timmar med en daglig körsträcka på drygt 100 mil. Förbrukningen ligger på 11,6 kWh per mil med en snittfart på 73 km/h.
– Jag blev imponerad av bilen och räknade på det riktigt noga. Jag ville ha en ärlig kalkyl som höll utan hänsyn till subventioner eller tillfälliga stöd. Tanken från början var att bilen skulle behandlas som en dieselbil. Frågan var om bilen skulle fungera lika bra i praktiken som Mercedes-Benz hävdade, säger Guner Ismail som äger WeLink Express.
Det har den alltså gjort, och utöver att räckvidden räcker för sträckan som körs har eActros 600 visat sig vara driftsäker med påfyllning av spolarvätska som enda service. Planen är att sätta in fler eldrivna lastbilar för fjärrtrafik i framtiden.
– Jag tror att kunderna kommer att kräva det för att klara sin egen hållbarhet. Men nu kan jag ju säga att vi verkligen vet att det fungerar. Och det fungerar över förväntan dessutom, säger Guner Ismail.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FFalkenlev-Logistik-maj-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FMercedes-eActros-600-vintertest04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FeActros-600-Premiere4.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FeActros-600-Premiere2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FMercedes-eActros-600-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FMercedes-eActros-600.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FElbilen-9-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FVolvo-EX90-Lidar.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fford_puma_genE_prov-7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FRenault-Social-Leasing.jpg)