Premiär för Mercedes långkörare eActros 600

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2023

Mercedes har redan släppt en hel del information om deras nya långkörande ellastbil. Idag var det dags för officiell premiär och Mercedes håller inte tillbaka på sina förväntningar av vad eActros 600 ska bidra med. Den nya modellen ”siktar på att ersätta majoriteten av diesellastbilarna i segmentet på lång sikt”, skriver Mercedes. Från 2030 räknar Mercedes med att 60 procent av lastbilarna de säljer kommer vara eldrivna.

– eActros 600 står för omvandlingen av godstransporter på väg mot koldioxidneutralitet som ingen annan lastbil med en stjärna fronten före den. Den har toppmodern drivteknik som kan erbjuda mycket hög energieffektivitet och därmed lönsamhet för våra kunder, säger Mercedes-Benz Trucks svenska vd Karin Rådström.

eActros 600 har en totalvikt på 44 ton och kan med en standardtrailer lasta upp till 22 ton inom EU. På ena axeln sitter två elmotorer på som ger en effekt på 400 kW, eller 544 hästkrafter. Tillfälligt går det också att höja maxeffekten till 600 kW. För att klara riktigt tunga släp har eActros fått fyra växlar, alltså två mer än hos dagens eldrivna modell eActros 400.

De tre batteripaketen med LFP-celler från kinesiska CATL ger lastbilen en total kapacitet på 600 kWh. Batteripaketen väger in på 4,5 ton och för att få ut så mycket av dem används 95 procent av dess bruttokapacitet, som är på 621 kWh.

Tillsammans med en omarbetad förarkabin som sänker luftmotståndet med 9 procent är resultatet är en räckvidd på 50 mil. Vilket enligt Mercedes i praktiken innebär en daglig räckvidd på över 100 mil, med ett planerat laddstopp. Att det även är något som gäller vid verklig körning visades förra veckan då en fullastad eActros 600 tog sig från södra Tyskland över Alperna till Italien utan laddstopp.

eActros 600 kommer gå att beställa med plats för supersnabb megawattladdning redan från start.

Vid lanseringen kommer eActros 600 kunna ladda med en effekt på 400 kW. Senare ska även så kallad megawattladdning, MSC,  med en effekt på 1.000 kW komma. Men redan nu ska det gå att beställa sin eActros 600 med plats för att installera en laddport med MSC-laddning. Vilket kommer göra det möjligt att ladda de tre batteripaketen till 80 procent på en halvtimme.

Priset uppges ligga bli upp till två och en halv gånger högre än för en jämförbar diesellastbil. För att överbygga det trycker ercedes på vikten av statliga subventioner ”för att stödja marknadens upptrappningsfas”.

Men trots sitt högre pris menar Mercedes att ett köp av eActros 600 kan vara en bättre affär än en diesellastbil sett till den genomsnittliga livslängden på fem år eller 60.000 mil. Det avgörs i slutändan av skillnaden i pris på diesel mot el i olika länder, samt skatter eventuella på utsläpp och vägtullar.

Skillnad blir det också mellan de olika länderna på hur stor minskningen av koldioxidutsläppen blir. Enligt Mercedes beräkningar utifrån den europeiska elmixen – som innehåller mer fossilt producerad el än hos oss i Sverige – minskar eActros 600 utsläppen av koldioxid med 40 procent jämfört med samma körsträcka med en diesellastbil.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!