/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolvo-Polestar.jpg)
”Dålig idé” – Volvo och Polestar kritiska till ändring av utsläppsregler
Carl Undéhn
2 dec 2025
Det senaste åren har det flera gånger höjts röster för att ändra EU:s beslut om att endast tillåta försäljning av nya utsläppsfria personbilar och lätta lastbilar från 2035. Nu trycker unionens största land både vad gäller befolkning och bilindustri, Tyskland, på för att tillåta laddhybrider, fordon med räckviddsförlängare och vad de kallar ”förbränningsmotorer med hög […]
Det senaste åren har det flera gånger höjts röster för att ändra EU:s beslut om att endast tillåta försäljning av nya utsläppsfria personbilar och lätta lastbilar från 2035. Nu trycker unionens största land både vad gäller befolkning och bilindustri, Tyskland, på för att tillåta laddhybrider, fordon med räckviddsförlängare och vad de kallar ”förbränningsmotorer med hög verkningsgrad” även efter 2035.
En linje som får kritik av cheferna för Volvo Cars och Polestar.
– Att pausa 2035 är bara en dålig, dålig idé. Jag har inga andra ord för det, säger Polestar-chefen Michael Lohscheller till brittiska The Guardian.
Han varnar för att om Europa inte tar ledningen i omställningen till eldrift kommer andra länder att göra det, och antyder därmed att Europas bilindustri riskerar att hamna på efterkälken.
– Kineserna kommer inte att ta en paus. De kommer att ta över. Om Bryssel pausar detta och säger: ”Stopp, vi ger er ytterligare fem år”, sätter de verkligen hundratusentals jobb på spel, säger Michael Lohscheller.
Värt att komma ihåg är att han är chef över ett märke som endast tillverkar helt eldrivna modeller. Men även Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson, vars företag idag har en andel på drygt 20 procent elbilar i sin försäljning, menar att en ändring av beslutet i EU är fel väg att gå. Till tidningen lyfter han på tidigare exempel där bilindustrin har förändrats genom politiska beslut om lagkrav.
– Om de inte var obligatoriska skulle vi förmodligen ha 30 % av våra bilar utan säkerhetsbälten, och om man tar hänsyn till merkostnaden skulle vi förmodligen inte ha några bilar med katalysatorer heller, om de inte var obligatoriska, säger Håkan Samuelsson.
Han varnar konkurrensen från Kina och uttrycker även kritik mot EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina.
– Kineserna kommer att etablera fabriker i Ungern, Slovakien, Rumänien … på marknader med låga arbetskraftskostnader. Jag tror inte att det är möjligt att hålla dem borta från EU med tullar. Man måste bara möta dem öppet och konkurrera med dem, säger Håkan Samuelsson.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2Flotus_euro_tour_32.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FTesla-FSD-Amsterdam01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNovo-Energy01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVolvo_ex_90_10.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FPolestar-Front-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FKia-EV2-Concept02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FAspark-Owl-Roadster.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FTesla-Triumfbagen01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX40-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FCupra-Raval-maskerad04.jpg)