/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FIMG_3243.jpg)
Massivt bildsvep – hetaste nyheterna Kina
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fjd-bw.jpg)
Joakim Dyredand
19 dec 2025
Auto Guangzhou är gigantiskt. Årets mässa var nummer 23 i ordningen och bjöd på 1 085 utställda bilar, utspritt på ett 220 000 kvadratmeter stort utställningsområde i Canton Fair Complex. Fyra timmar på mässområdet räckte inte på långa vägar. Men här följer ett urval av sådant som fångade vår utsände Joakim Dyredands intresse. Missa inte heller serien […]
Auto Guangzhou är gigantiskt. Årets mässa var nummer 23 i ordningen och bjöd på 1 085 utställda bilar, utspritt på ett 220 000 kvadratmeter stort utställningsområde i Canton Fair Complex. Fyra timmar på mässområdet räckte inte på långa vägar. Men här följer ett urval av sådant som fångade vår utsände Joakim Dyredands intresse. Missa inte heller serien med korta filmer från mässgolvet, finns på vår Facebook och Instagram, sök efter Elbilen i Sverige.
Text och foto Joakim Dyredand

MPV-modeller, eller minibussar, är stort i Asien. Men ingen är lika innovativ som Zeekr Mix. Den här modellen får gärna komma till Europa, några rullar faktiskt redan vid utvecklingscentret på Lindholmen i Göteborg.

Europalanseringen av Firefly, en del av Nio, har försenats och starten i Nederländerna har gått trögt. Om bilen kommer till Sverige får den gärna göra det i denna fräcka rallyskrud. Det är dock bara en konceptbil, för stunden.

I andra änden av Nios monter står enorma ET9. Bilar med tvåtonskulör, 22-tumsfälgar och en längd över 5,2 meter är en tydlig trend, denna en av få som inte är en suv.

Av alla generiska suv-modeller över 5,2 meter är Rox Adams (5 298 mm) den mest egna. Batteriet på 56 kWh är kopplat till en förbränningsmotor som agerar räckviddsförlängre. I kupén finns sex lyxiga fåtöljer, sjusitsig version erbjuds också. Rox Motor grundades 2023 och hette fram till i fjol Polestones Automobile.



Eat this, Mercedes-Maybach! Det här är S800 från Maextro, ett märke samägt av Huawei och JAC. Bilen är drygt 5,4 meter lång och dryper av lyx och teknik. En främre elmotor på 160 kW får sällskap av två bakre på 238 kW vardera, vilket ger effekt på 852 hk. Batteriet är på blott 97 kWh men räckvidden ska ändå vara minst 670 km enligt kinesisk körcykel. Uppgifterna går isär och bör tas med en näve salt.

JAC De-Fine är en konceptbil, som synes. Toksnabb laddning och dito acceleration. Mest intressant är karossformen, den ger hopp om en framtid där aerodynamik och effektivitet får ta plats; till förmån för att jättesuvar med luftmotstånd som en ladugård.

IM LS9 är ännu en jättesuv (5 279 mm). IM Motors är syskon till MG inom SAIC-koncernen. Bilen har ett batteri på 66 kW och en 1,5-litersmotor som räckviddförlängare. Räckvidd 402 km på el och totalt 1 508 km med hjälp från räckviddsförlängaren, i kinesisk körcykel.

IM L6 är en halvkombi med mer spännande linjer än genomsnittet. Bakpartiet för tankarna till Aston Martin Vantage. Fyrhjulsstyrning med steer-by-wire, luftfjädring, ultrasnabb laddning och en bakre ljusramp där du kan visa olika budskap. Jag såg flera ute i trafiken, men vet tyvärr inte vad de kinesiska tecknen betydde. IM lär komma till Europa, men då utan denna ramp för budskap.

Tycker du att IM L6 är för låg? Lugn, den finns även som något mer högbyggd crossover och heter då LS6.

Dongfeng ville bygga en kaxig jeep. Så man startade märket Mhero och första modellen, M917, trotsar allt: 800 kW (1 088 hk), 1 4000 Nm, 0–100 km/h på 4,2 sekunder, högvoltsbatteri på 142 kWh och en räckvidd (WLTP faktiskt!) på 450 km. Nu kommer lillebror M817 som är en laddhybrid. Riktigt så här påpälsad är den inte original, tyvärr. Trenden med stege vid bakersta sidorutan och rejält taklastsystem håller i sig.




Plötsligt stod den där – svenskdrömmen! En 5,2 meter lång kombi med takbox. Batteri på 100 kWh och lyxig kupé med gott om utrymme, bortsett från främre passagerarstolen som sitter högt. Liten ratt där mätarhuset ska visas ovanför, men tyvärr blir något skymt. Märket heter Stelato (från Huawei och JAC), bilen är S9T och den här får faktiskt gärna hitta till Europa.



Det går knackigt för Voyah i Norge och Danmark. Men nu ansluter man till ligan ”jätte-suv över 5,2 meter (5 230 mm) med räckviddsförlängare”. Övriga uppgifter är också blåkopia på övriga: Batteri på 65 kWh, 1,5-liters turbomotor för räckviddsförlängning, sex kaptensstolar. I likhet med Maextro S800 har den LED-belysning i yttre dörrhandtagen, som ser ut som glittrande diamanter. Temat fortsätter invändigt med gnistrande golvmattor.

En gigantisk tv-skärm bakom framstolarna har vi sett på bland annat BMW i7. På mässan dräller det av dylika skärmar i lyxiga MPV-modeller. Här en budgetlösning; en projektor på hatthyllan (driven med V2L) samt en projektorduk som fästs med sugproppar i taket. Funkar således ej under färd …


Mazdas nyss lanserade 6e är ett samarbete med kinesiska Changan. Nu kommer nästa bil ur samma projekt. I Kina heter denna mellanklass-suv EZ-60, när den kommer hit byter den namn till CX-6e som knappast ligger bättre i mun. Designen är lika fin som hos 6e och materialval interiört imponerar. Skärmen på instrumentpanelen är enorm! Bagageutrymmet på 350 liter ser större ut, dessutom finns frunk på ca 125 liter. Batteriet lär vara samma som hos 6e, alltså på 80 kWh, men om den vissna laddeffekten (90 kW) ökat får vi återkomma till.





Avatr (hur ska det uttalas?!) sticker ut, i positiv mening, från mängden generisk design. Här finns något extra; förutom att man har kopierat Polestar 4 och har tagit bort bakrutan på modellerna 06 och 12. Interiörerna är genomgående påkostade och tekniktunga. Bilmärket är ett samarbete mellan Changan (företaget Mazda samarbetar med) och CATL, med Huawei som teknikleverantör.





Xpeng släpper inte sin tanke om den flygande bilen. Sexhjuliga konceptbilen Aridge har flygfarkosten med sig, i bagaget! Mer jordnära (bildligt) är The Next P7 (inte att förväxla med P7+), som i Kina redan har börjat levereras. Snygg som attan; och på mässan även med extra aerodynamik för att fånga besökarnas uppmärksamhet. Mest intressant är emellertid G7, lillebror till i Sverige framgångsrika suven G9. Nya G7 är 4,9 meter lång, batteriet på 80,8 kWh laddar med upp till 451 kW som hos lillebror G6. Spännande, men av outgrundlig anledning ej aktuell för Sverige.

Nissan var elbilspionjärer med Leaf 2010. Nu håller man på att lansera tredje generationen, samt elektriska Micra, här i Sverige; och det rör sig om bilar framtagna tillsammans med Renault. Dessa modeller finns inte i Kina. Här hade istället en ny generation av tämligen ointressanta sedanmodellen Teana (förbränningsmotorbil). I montern stod också en elektrisk sedan, N7, utvecklad av Dongfeng. Den finns även som laddhybrid och heter då N6. Hela montern osade bristande framtidstro, trots besök från någon enormt känd kinesisk sångare.

Hos Hongqi var halva montern fylld med laddhybrider. Jag hittar EHS5, som bekräftats kommer till Sverige under 2026. Batteri på 85 kWh, 260 kW DC-laddning och 520 km WLTP-räckvidd är bra siffror för denna mellanklass-suv (475 cm lång). Bli inte rädd för den rosa kulören, bilen är folierad. Designen är emellertid ”egen” och om man inte har lyckats få elmotorerna effektivare än hos EHS9 blir det inget att räkna med.

Hongqis dyrare bilar, EHS9 och partiets paradbil, Guoya, återfinns i en separat monter – tillsammans med en enorm husbil, det senare skapligt otippat. Vi fick dock inte komma in i montern, det vankades besök från partiet.


Under påsk-kostymen gömmer sig ID.4 Crozz, lokal modell som är något mindre än vår ID.4. Jippot är en del i lanseringen av en Disney-film; jodå, sådana filmer tillåts här. Mercedes lyckades också sminka nya CLA till oigenkännlighet, i samarbete med Mc Donald’s, som alltså också finns här.

Gac tog med sig konceptbilen Pickup 01, som visades tidigare sommaren 2025 för första gången. Man tog också med sig salongsvärdinnor, vilket inte känns lika 2025. Bilen ska gå i produktion 2027, räkna inte med att den kommer vara i närheten av så är häftig och lika Tesla Cybertruck.

Titta, en till Sverigedröm i form av en kombi med takbox! Denna är dock en laddhybrid, BYD Seal 06 (som kommer till Sverige). Men eftersom det är just en BYD är det inte osannolikt att den även kan komma som helelektrisk.


Ta mina pengar! Songsan Motors, som även kallar sig FullGood, bygger retromodeller på BYD-bas. Tyvärr bara laddhybriderna, för tillfället. En VW-buss, en Corvette C1 och en Cadillac Eldorado; där alla såg okej ut på avstånd när det gäller byggkvalitet. Pris okänt, men drömma får man.

Nya Volvo XC70 för den kinesiska marknaden är en laddhybrid. Det är synd. Och när man har stormkök i montern kommer det inte från svenska Trangia. Det är också synd. Jag provsatt länge och väl men fick inga Volvo-vibbar, trots Sverige-flaggorna som är insydda i framstolarna. Synd.

Mercedes tokfeta konceptbil Vision Iconic såg tyvärr rätt sorglig ut. Den svarta lacken var repig av ständigt putsande och varken grill eller strålkastare var tända.

Kia EV5 är skåpmat i Kina eftersom den, i något annorlunda utförande, har sålts där i drygt ett år. Roligt dock att se Sverige-nyheten i ett fräckt utförande kallat WKNDR Concept EV, en bil man gärna hade spenderat en weekend med. Tidigare har Kia även gjort en lika terränganpassad WKNDR-version av PV5.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2F16A9B387-705C-4711-A729-A04E280A29BD.jpeg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ftibor_blomhall.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FScania_BESS_7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FKaresuando_oppning01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2Fcitroen_2CV_16.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPorsche-911-07.jpg)