Opel talar klarspråk om räckvidd

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

30 sep 2016

Opel Ampera-e börjar säljas i Europa under första halvan av nästa år, meddelade den tyska biltillverkaren under motormässan i Paris. Bilen, som är en europeisk version av kritikerhyllade Chevrolet Bolt, uppges ha en räckvidd på 500 kilometer (NEDC). Men Opel medger att det är i överkant.

– Med nya Ampera-e fortsätter vi den största modelloffensiven i Opels historia, säger vd:n Karl-Thomas Neumann.

Men samtidigt som den officiella testräckvidden anges som 500 kilometer har Opel också mätt enligt WLTP-metoden (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Den avspeglar ett mer realistiskt körsätt och räckvidden blir då 380 kilometer, vilket inte heller är så illa. En eloge till Opel, som inte faller för frestelsen att enbart uppge uppumpade siffor, vilka riskerar att rasera allmänhetens förtroende för elbilar.

Motorn på 150 kW gör Ampera-e till en pigg bil, även om det ”bara” handlar om 0-50 kilometer i timmen på 3,2 sekunder. En Tesla Model S kommer ju upp i dubbla hastigheten på samma tid. Samtidigt handlar det om två helt olika produkter. Den amerikanska bilen siktar in sig på kunder som tidigt anammade elbilen och som var villiga att lägga relativt mycket pengar på en. Ampera-e/Chevrolet Bolt är folkelbilar som ska konkurrera med den kommande Tesla Model 3.

– Ampera-e är inte miljövänlig lyx, inte en teknikpryl och inte bara en andrabil. Opel visar att elbilar även är till för en bredare målgrupp. Opel gör elbilen demokratisk med Ampera-e, säger Neumann.

Superpris på Bolt i Kanada

Bolt får tummen upp i tester

Tesla Model 3 har visats

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: