Kinesisk elbil med svensk design ska pressa priset
Patrick Ekstrand
30 jan 2017
Kinesiska Geely Automotive satsar på en elbil som inte är dyrare än en konventionell fossilbil. Både design- och utvecklingsarbetet sker i Göteborg och bilen bygger på Volvos framtidsplattform CMA.
– Vi har utvecklat bilar i topplass som är starka, lätta, effektiva, roliga att köra och som är fullpackade med teknik, sa designchefen Andreas Nilsson när bilen presenterades.
Lynk & Co, som märket heter, väntas börja säljas i Europa och USA 2019. Och precis som Tesla tänker de sälja bilen i egna affärer.
– Med vår kostnadsstruktur skulle vi kunna erbjuda en elbil till samma pris som för en normalbil med förbränningsmotor, säger företagets vice-vd Alain Visser till Reuters.
Nyhetsbyrån rapporterar att den första modellen som säljs i Europa förmodligen kommer vara en laddhybrid, eller möjligen en ren elbil.
Företaget, som lanserades så sent som i oktober, planerar att nästa år öppna 170 egna försäljningsställen i Kina och för USA:s del handlar det om omkring 100 – såvida de höga importskatter som landets nytillträdde president Donald Trump har talat om införs. Hur affärsmodellen kommer att se ut i Europa återstår att se, men planen är att först lansera bilen i Tyskland.