Billigare bränsleceller med svensk metod

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

26 maj 2017

Bränsleceller är dyra att tillverka då de kräver platina – men nu finns en metod som skulle kunna göra vätgasbilar betydligt mer intressanta. Forskare vid Chalmers och Danmarks Tekniske Universitet har hittat en nanolegering som innebär att en vätgasbil inte skulle kräva mer av den dyra metallen än en vanlig avgaskatalysator. Framställningsmetoden lämpar sig dessutom mycket väl för massproduktion.

Chalmersforskarna Niklas Lindahl och Björn Wickman följer processen när den nya nanolegeringen skapas i en vakuumkammare i Chalmers renrum. Foto: Mia Halleröd Palmgren

Chalmersforskarna Niklas Lindahl och Björn Wickman följer processen när den nya nanolegeringen skapas i en vakuumkammare i Chalmers renrum. Foto: Mia Halleröd Palmgren

– Det behövs en lösning på nanonivå för att kunna massproducera resurssmarta katalysatorer till bränsleceller. Med vår metod går det bara åt en tiondel så mycket platina för den mest krävande reaktionen. Totalt sett kan det minska platinamängden i en bränslecell med cirka 70 procent, säger Björn Wickman, forskare på institutionen för fysik på Chalmers.

– Förhoppningsvis öppnar det för att bränsleceller ska kunna ersätta fossila bränslen och även vara ett komplement till batteridrivna bilar.

Precis som andra forskare försökte Wickman och hans kolleger ”spä ut” platina med yttrium. Tidigare försök har slutat med att yttriumet har oxiderat, men den svensk-danska metoden använder i stället med goda resultat något som kallas sputtring. Tekniken bygger på att man i en vakuumkammare och hög temperatur bombarderar ett substrat med partiklar som fastnar i form av en tunn film (i storleksorningen en miljondels millimeter). Den som till skillnad från tidningen Elbilens redaktion inte nöjer sig med den förklaringen kan läsa en mer vetenskaplig artikel här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!