Kia Niros räckvidd: 485 km – enligt nya tuffa körcykeln

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

7 sep 2018

Kia Niro – som väntas till svenska marknaden i december och till de första kunderna i början av 2019 – har fått en officiell räckvidd. Hela 485 km ska man kunna köra bilen, vars batteripack ligger på 64 kWh.

Europapremiären sker på bilsalongen i Paris som öppnar för pressen den 2 oktober.

Intresset i Sverige är redan mycket stort för den nya elbilen från Kia, meddelar företaget i en pressrelease.

Lanseringen sker i december och de första kundleveranserna i början av nästa år.

I Sverige kommer det största batteripaketet på 64 kWh att erbjudas vid lanseringen.
När den europeiska fordonshomologeringen nu är klar anges räckvidden till upp till 485 kilometer, enligt den nya gällande körcykeln, WLTP.

Niro EV är 4 375 millimeter lång, 20 mm längre än vanliga Niro, och bagageutrymmet rymmer 451 liter (324/427 liter Niro PHEV/Hybrid).
Elmotorn driver på framhjulen och toppeffekten är 204 hk (150 kW) med maximala vridmomentet 395 Nm. Det ger en acceleration 0–100 km/h på snabba 7,8 sekunder.

Två utrustningsnivåer kommer att erbjudas i Sverige; Advance och Advance Plus.

Kia Niro EV är standardutrustad med de senaste säkerhetssystemen, bland annat aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd.
Standardutrustningen omfattar även komforthöjande finesser som nyckellöst system med startknapp, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera, Apple CarPlay™ och förberedelse för Android Auto™, samt delläderklädsel (artificiellt läder).

Advance Plus är utrustad med bland annat dödavinkelnvarnare, eljusterbara framstolar, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel och ventilerade framstolar. Till Advance Plus erbjuds även Tech-paketet som innehåller JBL® ljudssystem, LED-interiörbelysning, 8-tums pekskärm med navigation, sollucka och trådlös mobilladdare.

 

Att räckvidden blir hela 485 km är inte teoretiska siffror. Norrmannen Björn Nyland, var nyligen i Sydkorea och testade bilen. I 29-gradig värme körde han 50 mil på en laddning och höll en snittfart på 90 km/h, se video nedan. Återstår att ser hur räckvidden blir i Sverige på vintern.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!