Elbilen logo Meny

Teknik

PREMIUM

En reparationskostnad på 88 000 kr blev 4 000 kr

Plötsligt en kall vinterdag slutade värmen i vår Nissan Leaf att fungera. Hur vi än pillade på kontrollerna blåste den bara kalluft. Att få tillbaka v...

Teknik

Därför dröjer elektrifieringen av jordbruket

Tekniken finns, liksom studierna som visar att eldrift i jordbruket kan bli billigare än diesel. Men på fälten lyser elmaskinerna fortfarande med sin...

PREMIUM

Småttingarna som kommer stort

Text: Lotta Hedin | Foto: Peter Gunnars. Kommuner, bostadsbolag, kyrkogårdsförvaltningar, industrier och distributionsföretag – allt fler inser fördel...

PREMIUM

Vätgas – Europas nya älskling

Text: Carl Undéhn | Foto: Fredrik Sandberg. Nere på kontinenten är entusiasmen stor inför vätgas. Men på bilsidan ser det magert ut. Dessutom ser vätg...

PREMIUM

Vätgasstrategin får kritik från tung instans

Nu har Fossilfritt Sverige lagt fram sin vätgasstrategi och regeringen har gett i uppdrag åt Energimyndigheten att se vad som kan bli verklighet...

PREMIUM

Bakom kulisserna i Audis nya värsting

Audi e-tron GT ska byggas i samma fabrik som Audi R8. Det handlar om byggkvalitet i den högre skolan, för den bil som ska bli Audis nästa flaggskepp...

PREMIUM

Jakten på elflygplan intensifieras

Flyget står för 3 procent av EU:s klimatutsläpp. Globalt handlar det ”bara” om 2 procent, men om flygtrafiken var ett land skulle det ändå hamna på åt...

PREMIUM

The BMWay

Med allt från en ny generation av den elektriska drivlinan till bonuspoäng vill BMW nu öka elektrifieringen. Elbilen var på plats när företaget presen...

PREMIUM

Strulig teknik i Kungsbackas V2G-pilot

V2G – Vehicle to grid I Kungsbacka får tio elbilar tidvis stötta elnätet med sina batterier. Än så länge strular tekniken en del. Eon undersöker...

PREMIUM

Elbilen i elnätet tycks dröja

V2G – VEHICLE TO GRID Det har säkert gått ett decennium sedan de första visionerna började spridas. Elbilarnas stora batterier borde kunna backa upp e...