Blomhäll: Detta drömmer vi om, laddstationsarkitekter!
Tibor Blomhäll
2 jun 2023
Det hölls en internationell designtävling härom veckan i Kanada där arkitekter skulle designa framtidens laddstation. Efter att ha sett tävlingsbidragen kan jag utan tvekan säga: arkitekter kör inte elbil. Förr i tiden körde alla arkitekter Saab, det var en grej bland dem. Jag vet inte vad de kör för bil nuförtiden, men uppenbarligen inget med eldrift i alla fall.
De vinnande bidragen kan sammanfattas så här: en rund eller oval byggnad, gärna i ljust träslag, omgiven av laddare. Så långt allt väl, inget kontroversiellt, förutom kanske insikten att modern arkitektur tydligen ska vara böljande mjuka former nu, inga skarpa hörn.
Men vad ska den där runda byggnaden innehålla? Vad förväntas vi elbilister göra medan bilen laddas? Det är där arkitekternas totala vilsenhet avslöjades. Genomgående drömde de dit kaféer, lounger, arbetshörnor och gym. Bidrag efter bidrag med stolar, sittgrupper och gym.
Men det är ju inte det vi elbilister vill ha. Har man suttit i bilen i timmar är det inte en obekväm kaféstol som lockar ens bakre regioner. Eller knappt ens en loungefåtölj. Definitivt inte sadeln på en träningscykel. Tar laddningen en dryg kvart, vilket det ju gör med dagens moderna snabba laddare, hinner man inte sätta sig och jobba. Man hinner definitivt inte byta om till träningskläder, köra ett gympass och sedan duscha och byta om innan man ska åka vidare.
Jag fattar inte hur de arkitekter som ritat in gym fulla med tränande män och kvinnor i trikåer har tänkt. Hallå liksom, snabbladdning tar inte en timme längre!
Så vad är det vi elbilister vill ha? Hur skulle våra drömmars laddstation se ut? Arkitekter, laddoperatörer och andra beslutsfattare – dags att vässa öronen och pennan för här kommer beskrivningen av Den Ultimata Laddstationen.
Elbilister vill komma fram till en, okej då, cirkelformad eller oval byggnad omringad av laddare, så långt samma som arkitekternas visioner. Minst ett dussin, gärna ännu fler snabbladdare, så att man slipper slåss om dem. Tak över huvudet, så att man slipper bli blöt när det regnar. Belysning på natten. Plug & charge, så att man bara sticker in sladden och börjar ladda på en gång utan massa j-la qr-koder och appar. En hink med vatten och skrapa, så att man kan tvätta vindrutan. Luft till däcken. Spolarvätska. Sopkorg. Redan här är vi långt inne i utopia-land då knappt någon laddstation ens har en av de uppräknade grejerna i dag. Men drömma kan man ju.
Vad ska det finnas i byggnaden då? Vad vill elbilister göra? Lyssna noga nu: vi vill sträcka på benen. Utan att behöva byta om till trikåer först.
Att byggnaden ska innehålla toaletter hoppas jag är så självklart att vi knappt ens ska behöva säga det. Gärna även ett kafé eller liknande, så att man kan köpa en kaffe eller korv med bröd. Gärna en automat i ett hörn, så att man kan köpa något även mitt i natten. Men sedan vill de flesta inte sätta sig, utan ta en promenad med korven i handen.
Barnen ska (skall!!!) ha en lekplats där de kan springa benen av sig. Som förälder kan jag inte nog betona vikten av detta. Till de vuxna skulle jag föreslå en tipsrunda, vernissage med verk från lokala konstnärer, minigolf eller liknande. Eller sådana där dataspel som man styr med kroppen. Nåt man kan sysselsätta sig med stående i en kvart, med en läsk, glass eller korv i ena handen.
Tipsrundan bör ha frågorna på lcd- skärmar och bytas varje timme så att man inte får samma frågor vid nästa besök. Svarar man rätt på alla frågor skulle det vara kul att vinna gratis laddning eller liknande som pris. Skärp er ungar, nu ska pappa vinna laddning till hemresan från mormor!
Ledstjärnan bör alltså vara aktiviteter man gör på stående fot, på några minuter. Många av bidragen till arkitekttävlingen verkade tro att elbilsladdning fortfarande tar en timme eller så. Men de åren är ju för länge sedan borta. Minst två år sedan. Så snabbt går utvecklingen. Egentligen är vi på väg mot att enbart toa räcker. Med dagens, och speciellt morgondagens, laddare och bilar kommer du inte att hinna med något mer på ditt laddstopp, speciellt om du ska göra nummer två.
Här sitter jag och drömmer. Medan de flesta laddstationer fortfarande saknar så grundläggande basala grejer som tak och belysning.