Blomhäll: Kan du starta min elbil?
Tibor Blomhäll
19 jan 2023
För ett tag sedan råkade jag ut för det närmaste en elbilist kan komma motorstopp. Åkte till Ikea med frugans elbil och parkerade utanför. Gick in för att botanisera bland köksmöbler.
Sex timmar senare (ja) kom jag ut till en död bil. Redan på avstånd, när jag skulle låsa upp bilens dörrar med fjärrnyckeln, anade jag oråd. Jag tryckte på knappen men inget hände. Tryckte om och om igen medan jag kom allt närmare bilen men till slut stod jag där bredvid och ändå ville inte dörrarna låsas upp.
Jag fick pilla fram lilla nödnyckeln som satt gömd i fjärrnyckeln och låsa upp förardörren med den. Kupébelysningen tändes inte när jag öppnade dörren och satte mig. Inte för att jag trodde på mirakel, men för säkerhets skull tryckte jag ändå på stora röda startknappen. Ingenting hände, naturligtvis.
Av dessa symptom insåg jag att bilens 12V-batteri hade laddat ur sig. Även elbilar har ett litet 12V-batteri i motorrummet som driver radio, belysning och sånt. Jättestora högspänningsbatteriet driver bilens elmotor, men inte de små tillbehören. Och precis som på avgasbilar kan man ladda ur 12V-batteriet om man till exempel glömmer halvljuset på. Vilket var exakt det som hände mig. Ungarna hade övningskört med bilen innan och på något sätt kommit åt och ställt om bilens lampor från automatiska läget till halvljus på. Och bilen var inte tillräckligt intelligent att släcka halvljuset ens när man klivit ur, låst bilen och gått iväg.
Så där satt jag med urladdat 12V-batteri. Spelade ingen roll att stora batteriet var fullt med elektroner. Lite moment 22 där relät som slår på spänningen från det stora batteriet matas med ström från det lilla. Högspänningsbatteriet laddar sedan det lilla batteriet – men för att börja ladda behövs det ström från just lilla 12V batteriet.
Lösningen på dilemmat är samma som för avgasbilar: startkablar. Man kopplar ihop bilens batteri med en annan bils och kan få igång allt igen.
Men var ska jag hitta startkablar på en Ikeaparkering? Jag hade ju inga med mig. Svaret är naturligtvis enkelt: Saab- ägare! Kalla mig bilrasist om du vill men jag tror att bilister med högst andel startkablar i bagageluckan är nog just gamla Saab-ägare.
Så jag stegade fram till närmsta Saabdär någon precis skulle stoppa in några platta paket i bagageluckan och frågade henne om hon hade några startkablar. Naturligtvis hade hon det. (Vad var det jag sa.) Hon plockade fram kablarna, jag hjälpte henne stoppa in paketen i bagageluckan och vi körde sedan bort till min bil.
Efter lite manövrerande öppnade vi våra bilars motorhuvar och hon anslöt vant kablarna till sin bils batteri. Det märktes att det var inte första gången. Men när jag skulle ansluta kablarna till min bil stelnade hon liksom till.
”Är det där inte en elbil?”
Jag såg på hennes ögon att hon plötsligt blev orolig för sin klenod. Skulle inte den där stora elbilen suga ut all energi från hennes lilla batteri som en vampyr festar på ungmör? Kommer hennes batteri att buckla ihop?
Så jag fick snabbt förklara det där med elbilars 12V-batteri. Hon lugnade sig lite men kunde nog inte slappna av helt.
Vi anslöt kablarna till mitt batteri, jag tryckte på startknappen och hörde återigen det ljuvliga ljudet av lilla relät som klickade till. Belysningen tändes, skärmarna vaknade till liv och bilen var plötsligt redo för färd som om inget hade hänt. Jag tackade damen som hjälpte mig och lämnade tillbaka kablarna till henne.
Så om du någonsin råkar ut för död 12V-batteri, börja leta efter närmsta Saab!