Blomhäll: Det finns inga elbilar!

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

13 jul 2020

”Folk kan bokstavligen bo hundra meter från en snabbladdare och klaga att det finns ingenstans att ladda elbilar!”

”Det finns ju inga elbilar” sa min bekant sittandes i min nya Tesla Model 3. ”Alla pratar om dem men det finns ju knappt några.”

Jag kunde inte låta bli att påpeka att han sitter i en elbil just nu, och av en händelse hade vi en Nissan Leaf precis framför oss och en Hyundai Ioniq som höll på att köra om oss. Situationen kunde inte bli mer ironisk än så ens om man skrev manuset till en film. Så jag pekade på bilarna och sa att de är ju elbilar.

”De? Nä, de ser ju ut som vanliga bilar!” sa han och beseglade därmed sin diagnos internt i mitt huvud. I hans värld skulle elbilar se konstiga ut. För de gjorde ju det förut. De första norska Kewet och Think såg rent ut sagt förjävliga ut, och Mitsubishi i-MiEV som kom sen, och Nissan Leaf och BMW i3 var allihopa ”konstiga” bilar. Såg udda ut, man såg på långt håll att håll undan, här kommer framtiden!

Sen kom det väl nån EU-bestämmelse eller något för alla elbilar började ståta med massa blåa lysdioder överallt. Elbilarna hade mer blåljus på sig än polisbilar. ”Electric accentuation” som det hette.

Men nuförtiden är det faktiskt svårt att se på en bil om den är en elbil eller inte. Man måste nästan vara expert för att kunna avgöra. Det är en smyginvasion vi har att göra med. Bilarna har till och med slutat ha små brickor på sig som stolt förkunnat ”electric”, ”e-drive”, ”clean drive” och liknande. Man får vara lycklig om det ens står ”EV” efter modellbeteckningen. Samtidigt som avgasbilarna blygt döljer sina avgasrör för att inte visa hur mycket de förpestar luften.

Vilket får som följd att gemene man inte märker den elektriska revolutionen som pågår runt dem. Bilarna ser ju ”normala” ut. Hur ska någon själv börja överväga skaffa elbil när man inte ser att grannarna redan gjort det? Genom att elbilar nu ser ut som vilken vanlig bil som helst försvinner grupptrycket som skulle fått folk att byta. Genom att de ser mainstream ut motarbetar elbilarna själva sin egen revolution på sätt och vis.

Nissan har erkänt att det största misstaget de gjorde med sin original Leaf elbil var att ge den en ”spacig framtidslook”. Efter de designade om den för två år sedan steg deras försäljningssiffror markant. Folk ville inte ha ”spacig framtidslook” utan vanliga bilar. Ägarna är nöjda – men omgivningen ser inte längre att det inte är ett dieselhärke de köpt.

Att snabbladdare inte syns lika bra som bensinstationer har jag tagit upp i tidigare artiklar. Folk kan bokstavligen bo hundra meter från en snabbladdare och klaga att det finns ingenstans att ladda elbilar! Gemene man i sin diesel-Volvo som inte ser alla elbilar runt sig, som inte ser all laddinfrastruktur som faktiskt finns – hur ska de våga ta steget över till en elbil?

Vi kanske skulle införa särskilda registreringsskyltar för elbilar, som de har i Norge och flera andra länder. Så folk enkelt kan se att titta där åker det en elbil, och där, och där också – hjälp, jag är omringad av elbilar! Det är kanske dags att jag också skaffar en. Då skulle kanske min bekant också ha fattat att elbilsrevolutionen har inte avstannat – bara förklätt sig.

Apropå min Tesla var han övertygad om att den är en laddhybrid: ”Det står ju till och med Dual Motor på baksidan!”

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och istället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club  Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: