Dragkroken måste med i omställningen
Fredrik Sandberg
17 jun 2020
Elbilarnas intåg på marknaden riskerar att sätta en hel bransch i kläm, den miljardmarknad som är knuten till dragkrogen och lätta släpvagnar. Det är viktigt att bilbranschen inser hur betydelsefullt det är att kunna dra släp i Sverige, en marknad som har högst andel lätta släp i världen.
Enligt bedömare kommer elbilar att nå en total dominans av fordonsflottan inom 10 år. Att ändra på infrastrukturen med allt från det fysiska till arbetstillfällen kommer att bli en av alla tiders mest omfattade.
I allt detta är det naturligtvis stora som små individuella affärskluster som värnar om fortsatt möjlighet att försvara och ställa om sina intressen. Allt från biltillbehör, dagligvaruhandeln, traileruthyrning som ska omdirigeras när behovet att tanka fossilt upphör eller starkt förändras. Ny infrastruktur ska, etableras med nya affärs/investerings strategier, och investeringsströmmar ska utvecklas.
En sådan sektor är lätta släpvagnar av vilka det i dag finns över en miljon aktiva på Sveriges vägar. Sverige har flest användare per capita i världen av lätta släpvagnar.
Dessa över 1 000 000 släpvagnar dras idag helt och hållet av fossildrivna personbilar. Man har beställt krok på sin bil där beställningen till 95 procent har monterats i tillverkningssteget. Inget land i världen har så många förberedda krokfordon som Sverige. Merparten av alla fossilbilar i Sverige är utrustade med dragkrok.
Inom 10 år kommer sannolikt över hälften av vår personbilspark bestå av elbilar. 2030 kommer vi då ha cirka 2 miljoner elbilar. Hur många av dem kommer att vara utrustade med dragkrok?
Idag råder det en osäkerhet om den mindre elbilen, som man tror och bedömer kommer vara mängdprodukten i framtiden jämfört med idag. Man frågar sig kommer den mindre elbilen medge beställning av dragkrok. Man tror att med den första vågen av elbilar med dominans av mindre fordon riskerar chassi och allmän konstruktion i karossen inte medge dragkrok?
Många kan känna att fordonsindustrin bortser från detta utvecklingssteget och bortser från det viktigaste enskilda tillbehöret som Sveriges personbilar har behov av. Några eftersatta år för miljardomsättningen som lätta släpvagnar representerar kan innebära utslagning och stora negativa strukturförändringar i lätta släpvagnsbranschen . Detta kan innebära att branschen för lätta släpvagnar tar stryk i mellanperioden innan dragkrok kommer ikapp dagens nivå på utrustning för dragkrok.
Om vi tydligt förbereder elbilsindustrin att tänka dragkrok även på de mindre fordonen ger vi efterfrågan på den nya fordonstypen en extra fördel. Varje tillverkare av nya generationens bilar – små som stora, förbränningsmotorer eller helt eller delvis eldrivna borde lyssna på marknaden och förbereda det för svenska bilförare viktigaste tillbehöret. Ett viktigt konkurrensmedel som kan vara avgörande vid helt nya tankar och avvägande i köpet av den nya generationens bilar.
SBR (Släpvagnsbranschens Riksförbund)
Statistik, försälj. av lätta släpvagnar:
2007 | 2012 | 2017 | 2018 | ||
Släp | I trafik Avställda Totalt | 540 195 76 885 617 080 | 636 715 91 688 728 403 | 760 004 104 911 864 915 | 785 098 109 936 895 034 |
Djursläp | I trafik Avställda Totalt | 55 986 6 030 62 016 | 58 825 9 648 68 473 | 61 146 12 826 73 972 | 61 610 13 846 75 456 |
Båttrailer | I trafik Avställda Totalt | 53 906 13 000 66 906 | 72 197 17 267 89 464 | 95 102 21 989 117 091 | 101 259 23 533 124 792 |