Elbilen logo Meny

Dragkroken måste med i omställningen

Opinion

Elbilarnas intåg på marknaden riskerar att sätta en hel bransch i kläm, den miljardmarknad som är knuten till dragkrogen och lätta släpvagnar. Det är viktigt att bilbranschen inser hur betydelsefullt det är att kunna dra släp i Sverige, en marknad som har högst andel lätta släp i världen. 

Enligt bedömare kommer elbilar att nå en total dominans av fordonsflottan inom 10 år. Att ändra på infrastrukturen med allt från det fysiska till arbetstillfällen kommer att bli en av alla tiders mest omfattade.

I allt detta är det naturligtvis stora som små individuella affärskluster som värnar om fortsatt möjlighet att försvara och ställa om sina intressen. Allt från biltillbehör, dagligvaruhandeln, traileruthyrning som ska omdirigeras när behovet att tanka fossilt upphör eller starkt förändras. Ny infrastruktur ska, etableras med nya affärs/investerings strategier, och investeringsströmmar ska utvecklas. 

En sådan sektor är lätta släpvagnar av vilka det i dag finns över en miljon aktiva på Sveriges vägar. Sverige har flest användare per capita i världen av lätta släpvagnar. 

Dessa över 1 000 000 släpvagnar dras idag helt och hållet av fossildrivna personbilar.  Man har beställt krok på sin bil där beställningen till 95 procent har monterats i tillverkningssteget. Inget land i världen har så många förberedda krokfordon som Sverige. Merparten av alla fossilbilar i Sverige är utrustade med dragkrok. 

Inom 10 år kommer sannolikt över hälften av vår personbilspark bestå av elbilar. 2030 kommer vi då ha cirka 2 miljoner elbilar. Hur många av dem kommer att vara utrustade med dragkrok? 

Idag råder det en osäkerhet om den mindre elbilen, som man tror och bedömer kommer vara mängdprodukten i framtiden jämfört med  idag. Man frågar sig kommer den mindre elbilen  medge beställning av dragkrok. Man tror att med den första vågen av elbilar med dominans  av mindre fordon riskerar chassi och allmän konstruktion i karossen inte medge dragkrok?  

Många kan känna att fordonsindustrin bortser från detta utvecklingssteget och bortser från det viktigaste enskilda tillbehöret som Sveriges personbilar har behov av. Några eftersatta år för miljardomsättningen som lätta släpvagnar representerar kan innebära utslagning och stora negativa strukturförändringar i lätta släpvagnsbranschen . Detta kan innebära att branschen för lätta släpvagnar tar stryk i mellanperioden innan dragkrok kommer ikapp dagens nivå på utrustning för dragkrok. 

Om vi tydligt förbereder elbilsindustrin att tänka dragkrok även på de mindre fordonen ger vi efterfrågan på den nya fordonstypen en extra fördel. Varje tillverkare av nya generationens bilar – små som stora, förbränningsmotorer eller helt eller delvis eldrivna borde lyssna på marknaden och förbereda det för svenska bilförare viktigaste tillbehöret. Ett viktigt konkurrensmedel som kan vara avgörande vid helt nya tankar och avvägande i köpet av den nya generationens bilar. 

SBR (Släpvagnsbranschens Riksförbund)

Statistik, försälj. av lätta släpvagnar:

2007201220172018
Släp

I trafik
Avställda
Totalt
540 195
76 885
617 080
636 715
91 688
728 403
760 004
104 911
864 915
785 098
109 936
895 034
Djursläp

I trafik
Avställda
Totalt
55 986
6 030
62 016
58 825
9 648
68 473
61 146
12 826
73 972
61 610
13 846
75 456
Båttrailer

I trafik
Avställda
Totalt
53 906
13 000
66 906
72 197
17 267
89 464
95 102
21 989
117 091
101 259
23 533
124 792
Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2020-06-17