Dyredand: Wattlös i Waxholm 

Joakim Dyredand

Joakim Dyredand

14 nov 2023

Situationen är stressig. Jag och min vän har släppt av hans fru, dotter samt allt bagage vid hamnen i Vaxholm. Nu ska vi hitta den där femdygnsparkeringen. 
Givetvis kör vi fel. Till sist hittar vi rätt. Förseningen resulterar i en språngmarsch tillbaka till hamnen, där vi äntrar båten sekunderna innan landgången dras ombord. 
Andas ut. Valborgs långhelg med tre lugna dagar i skärgården väntar. 

Kvar på Kronängsskolans parkering står testbilen byd Han. Du kommer att kunna läsa testet av den i nästa nummer. Jag bruka vara noggrann med att även testa bilarnas appar, som absolut är en stor del av helhetsupplevelsen. Men eftersom vi precis har testat byd Atto 3 och noterat att appen är pinsamt undermålig väljer jag den här gången att hoppa över den omfattande registreringsprocessen.

Under nämnda språngmarsch bråkar jag i stället med Easypark-appen. ”Server­fel” är beskedet som möter mig varje gång jag snurrar på den digitala parkeringsskivan likt en stressad dj. Efter fem försök mejlar jag supporten. 
Jag får veta att avgiften börjar den 1 maj och: ”Med andra ord, man kan inte starta en parkering där just nu.”

Då frågar jag om det är kundens ansvar att sitta vaken klockan 00.01 och aktivera betalningen, vilket känns tämligen omodernt. Inget svar. 
Långhelgen fortlöper och klockan 00.20 den 1 maj försöker jag igen. Serverfel. Nytt mejl. 
Morgonen gryr och nytt försök. Bingo, jag kan betala!
Mejlsvar vid lunchtid: ”Jag ser på ditt konto att du har lyckats starta parkeringen. Jag antar att det har funkat nu?” Det är en slug slutsats. Frågan om förskottsbetalning förblir obesvarad. 

Ungefär samtidigt denna dag är vi åter tillbaka i Vaxholm. När vi går mot bilen ser jag till min glädje ingen p-bot. Däremot lyser strålkastarna. Märkligt. Pulsen nu högre än efter löpturen tre dagar tidigare.
Jag låser upp med nyckeln, handtagen skjuts ut och jag kan konstatera att det är behagligt varmt i kupén där klimatanläggningen skött sitt jobb. Synd bara att batteri och räckvidd visar 0. Noll! 

Vaxholm (det stavas så, men W blev snyggare i rubriken) har inga laddstolpar. Den närmaste (50 kW) finns i Arninge, 16 km bort. Min vän med familj får skjuts av släktingar, jag börjar besöka villorna nära skolan. Laddboxägarna är få och bortresta. 

På fjärde rundan i kvarteret ser jag att huset närmast skolan har en Tesla-­kabel diskret placerad i en rhododendron. Anna, som min räddare heter, är hemma och låter mig ladda. Jag håller båda tummar när det är dags för att flytta bilen 100 meter. Det går!
En pizza och två promenader senare finns räckvidd plus bonus till 300 kW-laddaren i Täby, 19 km bort. 

Att ta reda på räckvidd är krångligt. I en byd kan du inte slå på tändning eller multimedia. Allt måste startas upp med fot på bromsen plus knappen Start/Stop. Sker detta under laddning så avslutas laddningen. Bilen behöver tänka. Sedan visas räckvidd. Jag stänger av. Efter ytterligare betänketid börjar laddningen igen … 

Trots avstängd klimatanläggning försvinner bonusräckvidden på grund av kraftigt regn. Vid Arninge fegar jag ur och tar 50 kW-laddaren i stället. Som är upptagen. Med kö. 
Till slut inser jag att 43 kW-kabeln är ledig. Det kräver att jag parkerar 0,3 cm från järnstolparna som skyddar laddaren och fem centimeter från den laddande bilen. Jag får kliva ut genom passagerardörren. 

Skitväder och vattenpölar till trots skrattar jag och väntande Teslaägaren (varför han inte valt 43 kW i väntan på 50 kW frågade jag aldrig) åt allt elände. 

Med räckvidd nog att nå Täbys 300 kW-laddare ger jag mig iväg. Målet med 50 procent soc (State Of Charge) tar sin tid när byd Han bara ibland toppar på ynka 70 kW av utlovade och mediokra 120 kW vid snabbladdning. 

Resan från min kompis till Vaxholm tog 30 minuter. Hemresan tog sex timmar och 15 minuter. byd är fortfarande det enda bilmärke jag kört som kräver fullständig start för att kunna väcka skärmar och dylikt. Det är också det enda bilmärke jag känner till där bilen inte stängs av när du lämnar kupén och låser. Inte ens efter en viss tid. 

Och nej, appen hade inte hjälpt. Du kan visserligen stänga av själva klimat­anläggningen däri, men inte hela bilen. Du kan också se om några fönster råkar var öppna. Men ombedes då använda din nyckel för att stänga dem! Alltså, va?!  
Teknik kan vara din bästa vän eller din värsta fiende. I fallet byd är tekniken rätt och slätt skitkass!

Han hann ladda ur …

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!