Elbilen logo Meny

Elbilen är inte bara framtiden – den är här nu

Krönikor

För tio år sedan fanns endast en elbil med litium-jon-batterier att köpa i Sverige. Det var Tesla Roadster. En första bil från ett mycket litet amerikanskt bolag, som bara några år tidigare utvecklade batteripack i ett garage.

Och det fanns inte en enda snabbladdare i hela landet.

Ingen hade någonsin hört talas om gigafabriker för litium-jon-batterier och få personer i Sverige visste vem Elon Musk var.

Volkswagen hade något år innan avfärdat elbilar och sagt att det är diesel som gäller.

Det är bara fem år sedan jag var med på en installation av en (1) laddstolpe i en svensk stad, som gav 16A enfas, det vill säga ett aningen uppgraderat vägguttag. Vid installationen av stolpen fanns representanter från kommunen närvarande. Och trumpetare som med en fanfar markerade att nu var minsann stolpen invigd.

Ungefär samtidigt körde jag en Nissan Leaf från Stockholm till Göteborg. På 16 timmar.

I dag ser det mycket annorlunda ut. I snabb takt byggs det nu supersnabbladdare runt om i landet med effekt upp till 350 kW, vilket är 7 gånger mer effekt än den första generationen snabbladdare. Det finns fler laddare till elbilar än bensinstationer och i dag kräver de flesta bilarna på marknaden bara ett laddstopp på en tripp mellan Göteborg och Stockholm. Volkswagen har lanserat ett massivt elbilsprogram med målet att sälja 22 miljoner elbilar de närmsta tio åren. Det lilla garageföretaget Tesla toppar försäljningslistorna i både USA och Europa och har nu byggt klar sin gigafactory i Kina och ska bygga den europeiska varianten utanför Berlin. Hela bilindustrin investerar dryga 3000 miljarder kronor i kommande elbilsprojekt. Det är större än Finlands ekonomi.

Ändå är allt fortfarande i sin linda. Räckvidd är åtminstone inte längre ett problem, och snart inte heller laddning. Men utsläppen från transporterna ökar och alla är inte övertygade om elbilens förträfflighet. Myter om batteriernas smutsighet och högt pris på elbilarna gör att många fortfarande tvekar.

Till det har jag några saker som jag vill bidra med till samtalet. När det gäller batteriernas miljöpåverkan ger massproduktion som nu sker en betydligt minskad energiåtgång. Dessutom har de flesta biltillverkarna krav på batteritillverkarna att använda grön el. För att inte tala om vårt eget Northvolt som ska bygga i stort sett CO2-neutrala batterier.

Vid sidan om ökningen av temperaturen i världen är utsläppen från bilar även ett problem i de flesta städer. Elbilar bidrar inte till detta. De har inga avgasrör. Varför inte börja där?

När det gäller påståendet att elbilar är dyrare och inte alltid går att ”räkna hem”, undrar jag hur man räknar hem en Volvo V90, eller en BMW 5-serie, eller en Audi A6 eller en Mercedes GLC. Bilar jag ofta ser på gatorna. Det finns betydligt billigare alternativ till dem som man kan ”räkna hem”. En bil är alltid en utgift.

Efter att ha kört elbil i fem år så vill jag inte ha någonting annat. Och däri ligger inte bara miljöaspekten. Det är mycket trevligare att köra elektriskt än förbränningsmotor, bättre vridmoment och acceleration, mjukare gång och tystare. En inbyggd premiumkänsla som måste tas i beaktande när man sitter och försöker ”räkna hem” sin bil.

Om de tio år som har gått har handlat om att etablera en ny teknik och få den på plats kommer de närmsta tio åren att bli massmarknadens decennium. Elbilen är inte längre bara framtiden. Den är här nu.

Fredrik Sandberg är chefredaktör för Elbilen i Sverige. Han kör en Tesla Model 3 men drömmer om att en dag konvertera en Ford Mustang till eldrift.

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2020-07-06