Sandberg: Vi med en ren bensinbil i spalterna

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

8 jul 2020

Jag lovar, det ska inte bli en vana. Men vi var tvungna, för att göra ett jämförande test med Teslas nya performance-trea på bankörning. Varför då? Då kan ni ju jämföra även alla andra elbilar med bensinbilar? säger den näsvise. 

Inte då, elbilar har jämfört med bensinbilar så många fördelar och fungerar så mycket bättre att det inte är någon sport. Och ni kära läsare, liksom vi, anser att riktiga bilar går att ladda. Men det finns en bastion som inte är intagen ännu och det rör sig om prestanda i den tuffaste av grenar: Bankörning. 

Här skakar de riktiga motorentusiasterna på huvudet när de får höra talas om elbilar. Ja, ja, de släpper inte ut någonting, har ett otroligt vridmoment och är snabba vid rödljusen. Men de kan inte prestera när det kommer till bankörning. Då smälter batteriet. Då dör motorn. Här kommer förbränningsmotorn att leva länge. 

Så vi var bara tvungna, att jämföra nya Teslan, som har Track Mode, med en bensinbil. För att utröna vad skillnaden egentligen består i. Och om det verkligen är så som det ofta beskrivs, att elbilar inte klarar motorsporten (vid sidan av Formel E alltså). Så vi städslade STCC-legenden Richard Göransson och placerade honom bakom ratten. Resultatet var överraskande på flera sätt, som du kan se. 

Överraskande är även BMW:s uttalande (se nyhetssidorna) nyligen att det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa. Alla vill ha plug-in-hybrider. Och då BMW:s plug-in-hybrider kan man tänka. 

Det kan vara en felsatsning av stora proportioner. Vad vi hittills har sett finns det inga elbilar som står och dammar i lagren. Framför allt när det kommer till elbilar som ger bra räckvidd, laddar snabbt och har vettiga utrymmen. Till rätt pris. Priserna är ju dessutom på väg ner, med allt fler attraktiva modeller på väg ut. 

”Jag gissar att BMW kommer att få tänka om och äta upp den där kommentaren. Låt oss återkomma till den om tre år så får vi se.” 

Jag gissar att BMW kommer att få tänka om och äta upp den där kommentaren. Låt oss återkomma till den om tre år så får vi se. 

I det här numret har vi även påbörjat en djupdykning i batteriets underbara värld. I några nummer framgent kommer vi att berätta om Sveriges roll i den stora omvandlingen av energisektorn och bilindustrin. Men också om nya lovande tekniker och hur massproduktionen ska lösas, om råvaror och om miljöaspekterna av batteriframställning. 

Vem hade trott att batterier skulle bli så heta för några decennier sedan. Nu är de en central komponent i omställningen av hela världens energisektor och därmed en viktig nyckel till hur klimatkrisen ska lösas. 

Vi har även provkört nya Honda E, Volvo XC40 plugin och testar nya Kia e-Soul. Är den ett alternativ till e-Niro?

Med detta vill jag önska en skön elbilssommar!

Klaus Frölich, BMW:s utvecklingschef anser att det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa. I stället är det laddhybrider som alla vill ha. Passande nog så är det precis det som BMW satsar på med kommande modeller.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: