Dyredand: Formeln för att ha kakan och äta den

Joakim Dyredand

Joakim Dyredand

19 mar 2024

”Vad ska Formel E byta namn till när Formel 1 blir helelektriskt?” Detta är faktiskt den vanligaste frågan jag får när motorsport kommer på tal.
Mitt svar blir alltid det samma (och jag hoppas att jag slipper äta upp det): F1 kommer aldrig att bli helelektriskt.

Man kommer absolut att ha viss elektrifiering, men förbränningsmotorerna blir kvar och kommer att framföras på uteslutande syntetiskt bränsle. Sedan 2022 kör motorsportens kungaklass på E10, alltså tio procent etanol. Resterande 90 procent är för övrigt inte vanlig handelsbensin utan specialutvecklade ”häxbrygder” (det finns flera tillverkare) med högt oktantal. Från 2026 ska bilarna köras på 100 procent hållbara bränslen och 2030 ska hela F1-sporten vara koldioxidneutral.

Samma år, alltså 2030, visar flera beräkningar att det kommer finnas närmar två miljarder bilar på världens vägar. Ynka åtta procent av dessa kommer att vara helelektriska.

En annan fråga jag får, mest på sommaren, är: ”Men jobbar inte du med elbilar nu?”
Spörsmålet uppkommer de gånger jag kör min Porsche 911 från 1982. Jag ser inte problemet, det går faktiskt att både ha och äta kakan. Bara för att jag skriver om elbilar för denna publikation och konsulterar för elbilsmässan eCarExpo behöver jag inte avsäga mig mitt tidigare liv.

Ponera att jag bytt karriär till handelsresande i grönsaker (visst låter det härligt?), skulle jag då behövt bli vegetarian? Om jag sadlat om till bryggare av öl (den drömmen lever!), vore det då självklart att säga tack och hej till vin?
Det finns en uppsjö med anledningar till att köra elbil. Den som påstår att det bara finns ett skäl, miljön, ljuger.

Bilresor kan delas upp mellan nytta och nöje. Det är bra om man kan utföra sina nyttoresor i en elbil. Som jobbpendlarfordon är elbilen nära nog oslagbar.
Men man måste få ha nöjen som kan innehålla koldioxid även 2023 och framåt. Jag skäms inte för att framföra min gamla entusiastbil, klimatavtryck till trots.

Det viktigaste, tycker jag, är att man själv har koll och tänker klimatsmart i största möjliga utsträckning; Grön el. Få flygresor. Källsortering. Bara uppladdningsbara batterier. Ingen överkonsumtion.
Allt ovan tänker jag på hela tiden. Jag har en liten garderob och går någon elektrisk artikel i hushållet sönder gör jag allt för att laga istället för att ersätta.
Med det sagt kommer jag fortsatt slaviskt följa F1. Och Formel E. Jag är nämligen genuint intresserad av elbilsracing. Också …

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: