Hedin: Tesla har fortfarande ledartröjan

Lotta Hedin

Lotta Hedin

16 feb 2023

Först pandemin, sen halvledarbristen, och sen Teslas gigantiska prissänkning. Bilindustrin har det inte lätt. Okej, Teslas senaste prissänkning kanske inte är en lika komplex utmaning för resten av biltillverkarna som de två första kriserna jag nämnde, men nog skakar den om. När detta skrivs rapporteras priserna på andrahandsmarknaden ha sjunkit avsevärt, och inte bara på Teslor. Hittills har en tillverkare, kinesiska Xpeng, hunnit justera även sina nybilspriser nedåt som ett svar på Teslas drag, och fler lär garanterat följa efter.

Varför gör Tesla det här? Själva säger de att ökad regionalisering av leverans­kedjor och produktion, mer effektiva tillverkningsprocesser och en normalisering av tidigare kostnadsökningar nu gör prissänkningen möjlig. Samtidigt: om man skulle se att efterfrågan var tillräckligt hög skulle man inte ha någon anledning att sänka priset. Det betyder inte att efterfrågan nödvändigtvis har minskat. Men för att skörda frukterna av de effektiva tillverkningsprocesserna och den ökade produktionskapaciteten i Berlin och Shanghai som man investerat i måste de utnyttjas till fullo. Nya fabriker som går på halvfart vill man inte ha. Och eftersom man är Tesla har man alltid ett ess i rockärmen och möjlighet att göra något radikalt.

Prissänkningarna säger också något om hur stora marginaler företaget har på sina bilar. Andra biltillverkare må ha kommit i kapp när det gäller kvalitet och prestanda, men åren av försprång som Tesla har i kombination med volymerna innebär att kostnaderna för den forskning och utveckling som lagts ner i bilarna kunnat skrivas ner för länge sedan. Det bidrar till att vinstmarginalerna är större än hos konkurrenterna, och med det handlingsutrymmet. 

Kanske gnisslar cheferna hos de andra bilföretagen tänder och håller krismöten. Till dem får man säga som till frustrerade barn som också vill vara uppe sent på kvällen och äta godis på vardagar: det kommer ni också få, sen när ni är vuxna. När ni har skalat upp produktionen, effektiviserat, har egna batterifabriker och kapat kostnaderna. Då kan ni också diktera villkoren och skaka om marknaden. Men än har Tesla ledartröjan, så än får ni vackert anpassa er.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: