Sandberg: Hög tid att fasa ut de gamla bensinmopederna

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

10 jul 2020

Marknaden för elmopeder var 2018 värderad till 161 miljarder kronor och utbredningen och tillväxten ser inte ut att mattas av. Priserna har fallit, utbudet har blivit större och räckvidden är nu så pass bra – mellan 6 och 12 mil – att det är allt svårare att motivera ett köp av en bensindriven moped. 

Därmed räknar vissa analytiker med att marknaden ska växa till cirka 500 miljarder kronor till 2026. 

I filmen Svenska hjältar från 1997 åker kärleks- kranke Jonny moped från Kiruna till Skåne. Non stop. En bra scen, som jag kommer ihåg då den långa trippen var absurd och en fin gestaltning av Jonnys desperation. 

I verkligheten är mopedåkandet knutet till orten, svängen runt korvkiosken, pendlaren som tar sig till jobbet, fortskaffningsmedlet på skärgårdsön. 

I det här numret har vi testat ett gäng elmopeder och vi har alla varit förtjusta i hur kul de är att köra, hur härligt tysta och rappa de är. Ett alternativ till fossilfordonet som är mycket realistiskt. 

Jag tror inte att det finns någon som skulle bli bedrövad om man i ett slag förbjöd försäljning av mopeder som går på bensin. Behovet av att kunna köra land och rike runt på en moped är lika med noll. Räckvidden på elmopederna är tillräckligt bra, och laddinfrastrukturen finns redan: Ta in batteriet och ställ det på laddning i hallen. 

Kineserna har redan tagit steget, utan problem. I ett slag förbjöds alla bensin­drivna mopeder. Ingen saknar bensindoften, de oförbrända kolvätena och bullret från tvåtaktsmotorerna. 

Utsläppen från mopederna är enligt en studie från 2006 värre än för bilar, de har högre NOX-utsläpp exempelvis. 

Utfasningen av de fossila bränslena kan ske stegvis, i takt med innovationerna och teknikutvecklingen. Att vi nu har prisvärda mopeder på el tillgängliga, borde leda till en naturlig utfasning av bensinvarianterna. 

Men jag hör inga krav och ser inga förslag på detta. I stället handlar debatten mycket om våra flygvanor. Vi ska alla stanna på marken. Varför inte börja titta sig omkring efter de sektorer som faktiskt är redo för ett skifte? Mopeder är en bra start. Flyget är nog sist ut att bli eldrivet, för det krävs batterier som inte finns idag och/eller flytande vätgasteknik som också är många år bort. 

Självklart behöver vi alla se över vårt flygande och vi behöver alternativ som fungerande järnvägar och snabb teknikutveckling av elflygplan. 

Och visst, mopeder står kanske inte för en stor del av utsläppen. Men som ett hack i bältet i kampen mot de fossila bränslena vore det betydelsefullt.

Vi behöver alla segrar. En annan sådan är återvinning av batterier, som du läser om i det här numret. Där är vi redan i mål, de är redan en del av ett kretslopp.

Det har varit livat om en ny tysk ”studie” som påstår att dieselbilen har ett lägre CO2-avtryck än elbilen i kolkraftens Tyskland. Många missar poängen med elbilar. Det är inte dem vi ska sluta tillverka. Det är kolkraftverken som ska stängas.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: