Elbilen logo Meny

Inte lätt skriva bok om elbilar

Krönikor

Folk som ville lära sig mer om elbilar hade hittills ingen litteratur alls att vända sig till. Gå in på valfri boksajt och skriv ”elbil” i deras sökruta. Det har inte funnits några bra böcker om elbilar.

Så jag var tvungen att skriva en.

Det var en verkligen annorlunda sommar förra året. Vår familjs semesterplaner att köra Teslan ner till Italien, ta färjan över till Grekland och köra tillbaka via Kroatien fick snabbt överges när gräns efter gräns stängdes på grund av pandemin. Istället fick vi tillbringa semestern hemmavid i vår egen trädgård. Många lata dagar i hammocken.

Så hände det att min fru sa: ”Ta en ordinär femtioårskris, krydda den med en nypa pandemi så kan du ge dig attan på att gubben sätter sig och skriver en bok.” Istället för att göra någon nytta hemma och måla om eller så.

Första utkastet till boken skrev jag under ”hemestern”, en hel del av den faktiskt på min mobil. Framåt hösten flyttades så texten över till datorn och arbetet med illustrationerna började. Samtidigt skickade jag ut kopior för korrekturläsning och faktagranskning. Bästa betyget jag fick var från en av expertgranskarna som motvilligt erkände att till och med han lärde sig nya saker från boken.

Det är svårt att skriva en bok om elbilar. Man måste skriva så generiskt att det stämmer in på alla dessa olika elbilar det finns idag. Och även försöka skriva ”framtidssäkert” så det man skriver idag stämmer även i morgon och helst även om några år. Utvecklingen går snabbt! Så snabbt att jag blev tvungen skriva om flera kapitel under resans gång. I fjol fanns det till exempel bara litiumjonbatterier i alla svensksålda elbilar. Järnfosfat-batterier förekom endast långt borta i Kina. Så PANG! började Tesla plötsligt översvämma marknaden med Model 3 med järnfosfat-batterier. Jaha, tillbaka till tangentbordet …

Det fanns en särskild bok jag tänkte mycket på medan jag skrev min. Min första etta hade ett kylskåp från 1950-talet. Med medföljande bruksanvisning. Som ägnade ett helt kapitel åt att övertyga folk att ha kylskåpet igång även på vintern. Jag visste att hur jag än skriver min bok kommer den te sig lika löjlig om 20 år som den där bruksanvisningen. Men vet du vad? Det bjuder jag på. För tyvärr är vi fortfarande där med elbilar i dagsläget, att folk undrar om de kan användas på vintern.

Första idén om att skriva en tegelsten med all data på ett ställe övergav jag snabbt. Dels av ovan nämnda skäl. Men jag ville även koncentrera boken på allmänbildning, att ge folk lättlästa enkla raka svar på sina frågor kring elbilar. Vill du ha en tegelsten istället kan jag varmt rekommendera Erik Naesséns bok.

I höstas tog jag så kontakt med ett antal större bokförlag – som var enhälligt totalt ointresserade av bokidén. Bah! Det finns väl ingen i detta land som vill läsa om elbilar! Priset togs väl ändå av Bonnier som inte ens bemödade sig med att refusera boken. När jag efter ett tag undrade vad som pågår framkom det till slut att det inskickade manuset hade fallit mellan stolarna på grund av en intern omorganisation – de hade inte ens läst den. Så jag gick vidare med egenutgivning via BoD förlag. Jag kan varmt rekommendera dem, boken går att köpa nu i bokhandeln som vilken annan bok som helst.

Så vill du lära dig mer om elbilar? Kanske känner du någon som vill? Eller som borde? Går du i köptankar och överväger köpa en elbil eller laddhybrid? Då tycker jag(förstås) att du ska läsa min bok Skaffa elbil! 

Eller ännu bättre: börja prenumerera på denna tidning så får du med ett exemplar på köpet (Bok+prenumeration).

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2021-05-26