Sandberg: Kom igen nu Volvo, sitt inte och vänta på politiska beslut
Fredrik Sandberg
21 feb 2021
Världens högst värderade bilföretag är i dag Tesla. Och det är inte på marginalen. Tesla är nära nog lika högt värderat som … alla andra bilföretag. Tillsammans.
Det verkar med andra ord ligga i tiden det där med elektriska bilar, autonoma system och uppkopplade möjligheter. Och framför allt verkar här finnas en fungerande affärsmodell. Det är vad folk som investerar i aktien verkar tro i alla fall. Kan ha någonting att göra med att de faktiskt tjänar pengar redan i dag.
De övriga bilföretagen kan dock inte sluta prata om stödåtgärder som behövs för att få till elbilsförsäljningen. Nu senast var det Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, som i Financial Times gick ut och sa att det bästa är om bensinbilar förbjuds, så att … så att de kan hitta en affärsmodell … eller hur menar han? Så här är lyder det exakta citatet från Financial Times:
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid. Ju fler alternativ som hålls öppna desto långsammare kommer det att gå.
Det är alltså inte helt upp till Volvo att skapa en lönsam affärsverksamhet av elbilar. Och ändå finns här ett exempel på ett företag som har gjort just det. Det där lilla bolaget i Kalifornien som är högre värderat än i stort sett alla bilföretag tillsammans. Med en lönsam affärsverksamhet. I dag. Inte 2030, då Volvo siktar på att bygga bara elbilar.
Ordet miljöbil har en klang av sopsortering, egenfärgat garn och kompostlådor. Statliga regler och miljökonsekvensanalyser är ett hinder för expansion, har varit en mantra så länge att folk i ledande ställning verkar tro att det alltid kommer att vara så. Men kanske, kanske finns här en marknad, en stor efterfrågan på bilar med nollutsläpp. En lönsam affärsverksamhet som står på egna ben.
Kom igen nu Volvo, ni har ju visat att ni kan bygga en riktigt bra elbil, med Volvo XC40. Men det enda sättet att få till rubriker verkar vara att kretsa kring vad politiken kan och bör göra. Parat med löften om framtida produkter. Här kommer ett tips från mig, för vad det är värt. Vill man skapa ett urstarkt varumärke när det kommer till elektrifiering, uppkoppling och självkörande teknik bör man se till att skaffa sig rubriker som baseras på teknisk innovation, nya helhetslösningar, löftesrika teknikskiften och en teknik folk inte visste att de behövde och ville ha förrän de fick se den.
Att låta marknadsundersökningar och politiska riktlinjer styra ens utbud, vilket verkar vara fallet med Volvo – och även BMW som ni kan se i vår provkörning i det här numret – är att harva på i samma gamla hjulspår. I tekniksektorn handlar det om att plötsligt presentera en produkt ingen visste var möjlig dagen innan. Överraska oss Volvo! Och se till att batteritillverkningen flyttar till Sverige. Det är många som kommer att bli utan jobb om inte produktionen av elbilens viktigaste komponent finns i landet. Northvolt verkar ju inte vara aktuell som batterileverantör, vrid då åt tumskruvarna på CATL och/eller LG Chem att sätta upp en låda på Hisingen.
För visst, Håkan, måste du vara lite avundsjuk på Scania. Northvolt tillverkar batterier i Skellefteå med vattenkraft, de gröna cellerna skeppas sedan knappt hundra mil till en ny batterianläggning i Södertälje där de monteras. Även om det är lastbilar de tillverkar, tänk dig att ha den gröna profilen på de kommande elbilarna. De skulle försvinna från den digitala butiken som knäcken på julafton. Något som brukar kallas för en lönsam affärsverksamhet.