Elbilen logo Meny

”Laddhy- briden har blivit slag- påse från båda håll.”

Krönikor

Laddhybriden är slagpåsen i elektrifieringen av vår bilpark. Elbilspuristerna fnyser åt inslaget av vad de anser vara antik teknik, och fossilisterna pekar på hur värdelöst det är att köra omkring med ett urladdat tungt batteri och en meningslös elmotor på långresor.

Själv tycker jag, efter ett år med en Kia Optima laddhybrid i hushållet, att det är en utmärkt mellanlösning på resan mot full elektrifiering.

Ett par olyckliga faktorer har gett laddhybriden dåligt rykte. Dels handlar det om den utbredda missuppfattningen att det är en elbil man köper, när det i själva fallet rör sig om en förbränningsmotorbil som med stöd av elmotorn har potential att sänka koldioxidutsläppen rejält. Med familjens körprofil, som handlar om jobbpendling 30 km per dag, ett halvdussin inrikes 100-milalångturer och en årlig alpresa, har vår laddhybrid förbrukat 0,47 fossila liter bensin per mil (vi laddar med fossilfri el). Det är minst 30 procent mindre än den dieselbil i samma storlek som föregick Kian, och kördes i samma mönster.

Andra körmönster ger förstås andra utfall, och för den som i första hand kör långresor och på landsbygden är fortfarande dieseln över lag ett bättre alternativ än laddhybriden förbrukningsmässigt. Att inte fler erbjuder laddhybrider med kombinationen dieselmotor – eldrift är med bakgrund av det inte helt lätt att förstå.

Den andra olyckliga omständigheten för laddhybriderna är kvaliteten på den första generationens hybrider. Hade man satsat på dieselhybrider i de stora SUV:arna från början kanske man hade haft överseende med de ultrakorta räckvidderna på el när man kunde köra hyggligt snålt på dieselmotorn under resten av resan.

Nu har bonus-malus-skattereglerna piskat upp efterfrågan på laddhybrider till oanade höjder, vilket har fått en del debattörer att öpprört prata om orättfärdiga skatteförmåner av dålig teknik. Men med medelsvenskens körprofil, som inte är helt olik vår, kommer laddhybriderna att ge ett klart märkbart bidrag till resan mot ett fossilfritt bilande.

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2020-07-13