Sandberg: Har Elon rätt och och alla andra fel, igen?

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

16 maj 2024

Många har under åren frågat sig hur det kan komma sig att Tesla har en så stor och hängiven beundrarskara. 
– Det är ju en sekt!
Frustrerade kollegor har haft det jobbigt när de kritiserat Tesla, mejlbombning har ofta blivit resultatet. 
Jag tycker inte att det är så svårt att förstå. 

Den som ville se fler elbilar på vägarna för 10–15 år sedan hade ett hopp. Och det var Tesla Motors. Det var där energin fanns, det var där som tågan fanns, och de skulle lyckas oavsett motstånd. Vid rodret stod  Elon Musk. 
Ingen, med några få undantag, i mediasvängen trodde att de skulle lyckas. Kritiken var enorm. New York Times fejkade sin första provkörning av Model S, så att strömmen skulle ta slut och man fick en bild på bilen placerad på en bärgare. 
Tesla fick en ursäkt. 

Jag träffade på den tiden kollegor som log lite överseende om jag tog upp planerna på en gigafabrik för batterier. Det lät som vansinne. 
Men Elon Musk visade att han hade rätt. Med råge. Och de lyckades med någonting som den traditionella bilindustrin inte lyckades med. De var på den tiden fullt upptagna med dieselskandaler. Medan Elon Musk och Tesla visade att det var möjligt att bygga elbilar i stor skala och tjäna pengar på det. Och att de är användbara. 

Att man tycker att detta är en anmärkningsvärd bedrift och att man då förvandlas till ett fan är inte konstigt. Det var ju ingen annan som gjorde någonting liknande. 
Men olyckskorparna har den senaste tiden kommit tillbaka. Nu ska aktien blankas och nu spås Tesla förlora hela racet. Märket är dött. De har inga modeller som är nya vid sidan av den konstiga cybertrucken, ingen teknik som sticker ut speciellt mycket. De håller på att bli ett bilmärke i mängden. 

Och nu är Elon Musk i full färd med att sparka personal. Hela superchargergruppen på 400 personer har fått  gå. Teknikchefen som varit med från start, Drew Baglino, har slutat. Planer på en mindre billig elbil har skrivits om, vad det verkar. Tempot i utvecklingen av megacasting och ny batteriteknik har skruvats ner. Vad är det som pågår?

Allt tyder på att Elon Musk satsar allt på att robotbilar ska bli verklighet. I augusti ska han visa upp vad tekniken går för. 
Vad jag tror är att AI:n har blivit så pass bra att det är läge att rulla ut den i skarpt läge. Om det är sant innebär det betydligt färre bilar som kommer att säljas varje år. En autonom bil kan ersätta tio bilar, enligt vissa beräkningar. Tesla kommer att tjäna pengar på detta, alla robotbilar som rullar ut från deras fabriker kommer att ta en del eller hela intäkten. 

Att Elon Musk nu storstädar har nog dels med att han behöver pengar för att utveckla sista delen av tekniknen, men också för att Tesla inte kommer att behöva ge sig in i produktionen av billiga elbilar och tävla med kineserna. De små marginalernas helvete. Istället kommer intäkterna komma från robotbilar som kör runt och skjutsar folk. 
För oss som gillar att köra bil låter det trist. För många andra är det fantastiskt. Beställ din förarlösa bil som kör dig för en liten summa dit du vill. Men kommer Elon Musk att få rätt denna gång? Insatsen har aldrig varit högre, det är ett som är säkert.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!