Terawatt-racet: Så många gigafabriker byggs i Europa

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

8 feb 2023

Det är inte längre batteriernas kapacitet som är den stora utmaningen. Vi kan i dag bygga elbilar med 100 mils räckvidd och supersnabb laddning – som ser ut att bli ännu snabbare. Den stora frågan nu är tillgången på batterier till de gigantiska elbilsprogrammen. Kan Europa konkurrera med kinesiska batteritillverkare?

Det är osäkert hur stor produktionen av batterier i Europa är i dag. Enligt tanke­smedjan Transport & Environment som följer frågan på nära håll beror svårigheterna på att batteritillverkarna endast redovisar fabrikernas totala kapacitet, inte hur mycket de verkligen producerar. 

– Siffrorna vi får säger inte hur mycket av produktionen som blir skrot. Vi jobbar nu på att få fram en väl underbyggd rapport, men i dagsläget är den teoretiska kapaciteten som vi får fram genom att summera företagens uppgifter cirka 110 GWh, säger Yoann Gimbert på Transport & Environment. 

Det är tillräckligt med batterier för att tillverka 1,1 miljon elbilar per år. Om alla batterier går till fordonsindustrin. Och om alla fabriker producerar till max, vilket troligen inte är fallet. 

Varje år produceras det i Europa 18 miljoner bilar. Det är alltså en lång bit kvar innan det finns kapacitet nog för att svänga om hela den europeiska bilindustrin.

2030 kommer Europa ha en produktionskapacitet på 1 440 GWh, enligt de planer som ligger.

Vad kan vi förvänta oss de kommande sju åren? 

För något år sedan gjorde Transport & Environment en studie som visade att det år 2030 skulle finnas 38 fabriker. Det har hänt en del sedan dess. 

– De senaste siffrorna ser annorlunda ut, de projekt som är planerade i dag är 50 stycken. Det är fabriker med en kapacitet på minst 2 GWh vardera och som kommer att byggas fram till år 2030. 

Litium-järn-fosfatbatterier verkar bli den kemi som gäller för billigare elbilar och de kommer alla från Kina, vid sidan av ElevenES. Hur ser kapaciteten ut där i Europa?

– Det finns fler, CATL kommer att producera LFP-batterier för Teslas tyska fabrik, Gotion i Göttingen, Volkswagen kommer att kunna producera både LFP- och NMC-celler i Saltzgitter och SK Innovation har planer på LFP-­produktion i Ungern. 

Hur stor andel av fabrikerna är europeiska och hur många är kinesiska?

– De flesta projekt är faktiskt europeiska. EU kommer att stå för cirka hälften av producerad kapacitet. 

Hur stor kapacitet kan vi vänta oss då de kommande åren?

– Det finns flera osäkerhetsmoment då några projekt inte har finansiering och några har meddelat förseningar. Men en rimlig uppskattning är att det år 2025 finns en installerad kapacitet om 570 GWh och 1 440 GWh år 2030. 

Det senare skulle räcka till 14 miljoner elbilar, men allt kommer som sagt inte gå till elbilar. Men det ser onekligen ut som om den europeiska bilindustrin kommer att kunna fasa ut förbränningsmotorerna de kommande tio åren.

Snabbfakta: Batterivolym i Europa

Så här stor volym batterier kommer att produceras i Europa framgent, enligt Transport & Environment, som dock säger att siffrorna kan förändras mycket: 

2023: 190 GWh
2025: 570 GWh
2030: 1 440 GWh

De flesta batteriprojekten i Europa byggs av europeiska företag. Så här ser fördelningen ut till 2030: 

Kina: 5
EU: 23
Korea: 3
Norge: 3
USA: 3

I termer av produktionskapacitet ser det ut såhär: 

Kina: 23%
EU: 47%
Korea: 11%
Norge: 10%
USA: 9%

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: