Elbilen logo Meny

Tyskland laddar för elbilsboom

Krönikor

Alla säger att 2020 är året då elbilar kommer att slå igenom på allvar i Tyskland. Min granne får mig att tro att det också blir så. 

Som boende i Hamburg går det inte att komma ifrån känslan av att någonting verkligen är på väg att hända kring elbilar i Tyskland. Dessutom är det snart lokalval här, och ska man tro politikernas valaffischer är snart hela Hamburg en enda stor grön, elektrifierad och digitaliserad stad. Att mycket av välståndet här kommer från den enorma hamnen och alla bolmande fraktfartyg där verkar alla ha glömt bort. 

Men tillbaka till elbilarna. 

Statistik kan vara roligt och bra, men också missledande. För enligt statistiken är Tyskland nu på första plats vad gäller elbilar i Europa. Fram till november 2019 registrerades 57 533 nya elbilar i Tyskland. Den tidigare ledaren Norge kvalade in sig på en andra plats med 56 893 nyregistreringar. 

Bakom siffrorna döljer sig naturligtvis andra siffror. Som att Tyskland har 80 miljoner invånare mot Norges fem miljoner. Och att det på tyska vägar trängs över 47 miljoner bilar jämfört med 3,3 miljoner i Norge. 

Så även om branschanalytiker stolt utropar Tyskland till ”Europas största marknad för rena elbilar!” är andelen elbilar ännu betydligt mindre än i Norge. 

Men, försäljningen av elbilar ökar stadigt i Tyskland – samtidigt som den minskar i Norge, USA och Kina. Förklaringen tycks till stor del bero på förändringar i statliga subventioner, något som återigen lyser på problemet med en affärsmodell som bygger på just det. 

Men låt oss bortse från statistiken för en stund och i stället ta ett, visserligen litet, men empiriskt exempel. I spåren av Volkswagens satsning på ID-familjen har jag länge funderat på vem i min omgivning som kommer att bli först med att bjuda mig på en åktur i sin sprillans nya ID.3. 

Kanske behöver jag inte leta längre än till andra sidan väggen. Nyligen såg jag min granne stå och fotografera sin nytvättade BMW 320i. ”Jag säljer den. Jag ska leasa en ID.3”, sa han.

Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad. 

Han var väldigt stolt över bilen som han köpte förra året och om vi återvänder till statistiken för en stund passar varken min granne eller jag in i mallen över de som nu skaffar elbil. Boende i hyreslägenhet mitt i stan, utan möjlighet att ladda vare sig hemma eller på jobbet, kvalar vi inte in som ”early adopters” vad gäller elbilar. 

Men i korsningen utanför vårt hus finns två laddstationer. De är två av över 1000 offentliga laddningsstationer i Hamburg. 64 av dem är snabbladdare vilket enligt staden själv gör Hamburg till den mest ”snabbladdande” staden i Europa.

Laddstationen på gatan eldade på min grannes beslut att sälja sin fossilbil. Det är han inte ensam om. Tillsammans med att den tyska bilindustrin med VW i spetsen nu satsar på el ingjuter förtroende hos köparna. 

Plötsligt är det på riktigt. 

Missförstå mig rätt. 2020 är inte året då hela tyska bilflottan kommer att bli elektrisk. Men det är året som elbilar på allvar etablerar sig i tyskarnas sinne. Året då elbilar går från att vara en nischprodukt som de flesta varit skeptiska inför till att bli ett verkligt alternativ. 

Och det är i huvudet som förändringar börjar. 

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2020-06-17