Upp till bevis för Volvos kritiserade året-runt-däck

Lotta Hedin

Lotta Hedin

6 okt 2021

Volvo chockade Bilsverige i våras när de meddelade att deras elbilar i Norden och Centraleuropa kommer utrustas med däck för året- runt-bruk som standard. Nu rullar de första bilarna med dessa däck ut på vägarna. – Det är upp till bevis för Volvo, säger Fredrik Ardefors på Däckbranschen Sverige.

”Vi kommer få leta efter Volvos elbilar i skogen”, sa Aftonbladets bilexpert Robert Collin. ”Kommer att kosta människoliv”, skrev tidningen Auto Motor & Sports krönikör. ”Helt obegripligt”, menade Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd. Volvos besked i våras om att företagets rena elbilar kommer förses med ett däck för året-runt-bruk som standard även i Sverige blev minst sagt kritiserat. Om det blir som kritikerna förutspådde får vi se i vinter. De första bilarna med Recharge-däcken, som Volvo döpt dem till, rullar nu ut på vägarna, trots kritiken. Det är eldrivna XC40 modellår 22 som är först ut och de första exemplaren har nått kunderna. ”Med en enda uppsättning däck, som på ett säkert sätt kan hantera väder- och vägförhållanden inom ett bredare intervall än vad sommar- eller vinterdäck kan, vill Volvo Cars förenkla för sina kunder och samtidigt minska koldioxidutsläppen”, skrev företaget i ett pressmeddelande om däcken i mars.

Säkrare vägegenskaper

Recharge-däcken erbjuder enligt Volvo säkrare vägegenskaper än traditionella sommar- och vinterdäck när temperaturen ligger runt nollstrecket och vägbanan är våt eller smutsig. Vi frågar Volvo vad det betyder mer exakt, men några specifika temperaturgränser uppger företaget inte. – Recharge-däcken är säkrare eller lika säkra som sommar- eller vinterdäck när det är kallt utan is eller snö. Under blöta förhållanden är Recharge-däcken också ett bättre val jämfört med vinterdäck. Under varma och torra förhållanden ger Recharge däcken bra grepp men kördynamik och bromsverkan påverkas något jämfört med sommardäck. Under snöiga och isiga förhållanden är vinterdäck fortfarande det säkraste valet, lyder svaret från Volvos experter, som förmedlas till oss via pressavdelningen. Däcken är för året-runt-användning, skriver Volvo. Samtidigt säger ni från Volvos sida att ni på is och snö fortfarande rekommenderar vinterdäck. I samtliga delar av Sverige kan man råka ut för oplanerat snöigt och isigt väglag. Hur tänker ni kring det? Hur ska man som bilägare med Recharge-däck på bilen förhålla sig till det? – Vårt byte till Recharge-däck kan hjälpa till att undvika att man kör på sommar- eller vinterdäck under förhållanden som de inte är avsedda för, vilket inte är säkert. Däcken är designade för att erbjuda den bäst balanserade säkerhetsprestandan inom ett bredare intervall av väg- och väderförhållanden än sommar- eller vinterdäck. Volvo Cars fortsätter att erbjuda vinterdäck för kunder som behöver köra under snöiga eller isiga förhållanden. Volvo vill dock inte svara på hur många av de som hittills beställt helelektriska bilar i Sverige som lagt till traditionella vinterdäck.  – Siffror kring försäljning av specifika tillval är tyvärr inget jag kan delge, säger Magnus Holst på Volvos presstjänst. Hur de svenska köparna av Volvos elbilar kommer göra vet vi med andra ord inte. Tänker de att däcken verkar tillräckligt bra för att få sitta på hela året även här? Kommer de köra på Recharge-däck under sommar, höst och vår, och byta till vinterdäck som vanligt? Eller bara inför skidresan? Enligt Volvo har Recharge-däcken även fördelar när det gäller energiförbrukning – något som kanske kan sporra de som vill maxa räckvidden att behålla dem på. Jämfört med att köra på vinterdäck kan de enligt Volvo minska energiförbrukningen med upp till 8 procent i en eldriven Volvo XC40. Jämfört med Volvos sommardäck ska energiförbrukningen vara densamma.

Däckbranschen frågande

Från däckbranschens sida är man frågande till Volvos beslut. – Inom branschen är vi eniga om att sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern är det som är säkrast. Menar man något annat så har man bevisbördan. Det är många som gärna skulle vilja se oberoende tester av Volvos året-runt-däck, säger Fredrik Ardefors på Däckbranschen Sverige. – Den samlade bilden bland våra medlemsföretag är att året-runt-däck blir en kompromiss. Samtidigt sker det ju produktutveckling, som i fallet med originalmonterade däck som görs i samarbete mellan biltillverkaren och däcktillverkaren. – Verkligheten och statistiken får visa hur bra eller dåligt de funkar men kombinationen fordon och däck ska vara noga utvalt och testat, det är upp till bevis för Volvo. Man skulle kunna tänka att däckbranschen självklart är kritisk mot året-runt- däck för att man vill fortsätta sälja två uppsättningar däck till alla, och är rädd att förlora kunder om folk inte kommer in för skifte två gånger om året. Hur bemöter du det?  – Jag skulle säga att det ändå blir marginell skillnad. Har man bara en uppsättning däck slits de ut fortare än om man har två som man byter mellan.  Tror du att fler kommer följa efter Volvo? Kommer året-runt-däck bli vanligare i Sverige? – Både ja och nej. Det som talar för är utvecklingen mot allt mer intelligenta fordon – inte minst eldrivna sådana – med avancerade förarstödsystem som kan kompensera för brister hos kompromiss-däck.  – Att utveckla däck handlar om att optimera samverkan mellan bil, däck och väg. Vi får se hur väl Volvo lyckats här. Det är ändå roligt att det sker en utveckling och att någon utmanar, säger Fredrik Ardefors.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!