eComExpo: 64-tonnare från Scania och grävmaskin från Volvo – men inga politiker

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

12 okt 2023

Den stora mässan för fossilfria tunga sektorn, eComExpo, hade flera nyheter och mängder av spännande presentationer. Men politikerna lyste med sin frånvaro. Vi passade på att provköra en rejäl grävmaskin, ett par lastbilar och lyssna på flygets framtid. 

Jag minns när jag träffade en representant från en lastbilstillverkare på en bilmässa för elbilar (nordens största, eCarExpo). Han blickade ut över mässhallen och alla blänkande karosser och sa: 
– Leksaker. 

Att transportera 64 ton med hjälp av batterier på långa sträckor är en utmaning. Att fixa laddinfrastruktur till dylika bestar är ännu svårare. Men det är hit den tunga sektorn ska. Och de ligger några år bakom personbilssidan. 

Svenska uppstickaren Volta har en kupé som är placerad närmare vägen, så att föraren lättare kan kommunicera med gångtrafikanter och cyklister. Därmed hoppas företaget att olyckorna i stadstrafiken ska bli färre. Traditionella lastbilar har hytten högt upp, vilket skapar dålig sikt, anser man. 

På den årliga mässan eComExpo kunde man dyka ner i utvecklingen och dessutom passa på och provköra några riktigt roliga åk. Mässan handlar om att göra transportbranschen fossilfri – på alla sätt. På land, i luften och till havs.

– Det är är ett långsiktigt projekt, det är early days i den här branschen, som har välkomnat den här typen av neutral mötesplats, säger mässgeneralen Gunnar Dackevall. 
– Just att det är en neutral plats. Här kan man lägga mer krut på demos, visningar och seminarier. Det är kul, vi har fått de tunga spelarna med oss. Däremot är politikerna inte med, berättar Gunnar Dackevall. 

Kent Wiberg har jobbat som lastbilschaufför i 41 år. Vi träffar honom på eComExpo när han precis har kört en eldriven lastbil från Volvo. Fullastad med betongblock. ”Det här var första gången jag körde en eldriven lastbil. Jag har inte ens kört en elbil innan. Det var en väldigt trevlig upplevelse. Det enda man hör är däckljudet. Det är också väldigt bra ork i grejerna”, säger han.

Är det det nyvaknade intresset för bensin och diesel hos regeringen som gör att de inte närvarar?
– Det är jättedålig uppslutning. Ansvariga politiker vill inte vara med. För ett år sedan hade vi infrastrukturministern på plats. Det var en helt annan anda, en mer positiv sådan. Det fanns en konsensus då, som kanske inte finns på samma sätt nu. 

Bland seminarierna var det några som stack ut. Företaget Rearq som huserar i Stockholm och i Göteborg har siktat in sig på att konvertera lätta lastbilar. Vilket är smart. De är dyra och håller länge, här kan faktiskt konverteringen bli lönsam. För personbilar är det ju ofta en affär som blir dyrare och sämre. En annat område som lämpar sig väl för konverteringar är båtar, som har lång livslängd. 

Elbilens chefredaktör tog en tur med Volvos FH Electric. Bankörning med betongblock i lasten gick som en dans. Släp hade den också. Men backa behövde han inte. Räckvidd: 30 mil. Totalvikt: 44 ton.

Elflyget är snart här. På ett seminarium får vi reda på att det inte är mer än 1.000 dagar innan vi får regionalt flyg som går på el. Frågan är bara var flygplanen ska ladda, hur man bygger laddinfrastruktur för detta. Bara en sådan sak som att Umeå flygplats har 700 MW draget till sig. Men om ett elflyg landar och behöver ladda med 2,5 MW, hur gör man då? Det är inte svårt att tänka sig rejäla utmaningar för större flygplatser. 

Vi får reda på att Gate 11 på Arlanda har börjat förberedas för elflyget och för megawattladdning. Större flygplan och plan som ska köra till Asien, de är längre bort. Och då behövs nog vätgas i flytande form. Men för kortare distanser är det bara 1.000 dagar kvar. 

Scanias 64-tonare hade premiär. 

På mässgolvet hittar vi också allt från gaffeltruckar med blybatterier till Scanias nya dragbil totalvikt på 64 ton. Det är den första serietillverkade bilen med den kapaciteten. Men det rör sig inte om en lastbil för långkörning. Den riktar sig mot regionala transporter. Räckvidden är 35 mil med en last på 40 ton. Är den fullastad med 64 ton når den 25 mil. Den går att ladda med 375 kW. 

Intressant nog var den gaffeltruck vi tittade på fullastad med blybatterier. Blybatterier lever och har hälsan i allra högsta grad. Priset på truckarna med blybatterier är i paritet med fossilversionerna. Men så fort man ska ha litiumjonbatterier drar priserna i väg. Dock behövs bly. De agerar som motvikt mot lasten på gaffeln. 

Elbilens chefredaktör får provköra spakarna. Det är inte helt lätt att få det rätt, men vi har en pedagog från Volvo som har stort tålamod och till slut kunde Elbilens reporter leka loss i grushögen. Personalen på Volvo vittnar om att de som jobbar med eldrivna maskinen mår mycket bättre efter en dags arbete än om de kör dieselvarianten. No shit Sherlock, tänker jag. Det är dock lite skandal att det bara är ett par sådana här i drift i Sverige. Men hela 25 maskiner i drift i Norge. Vi ligger efter även här.
Coola data: Volvo EC230 Electric väger 23–26 ton. Den kan lyfta 7 560 kg, längs larv. Ljudnivån? 67 dB. Vilket ligger mellan normal samtalsvolym, eller kväkande groda och normal gatutrafik. Brytkraften är 141 kN. Motoreffekten ligger på 160 kW . Batteripack 264 kWh. Grävdjup: 6,7 meter. Drifttid: cirka fem timmar.

Vi hittar också företag som erbjuder dig megawattstora batteripack till uthyrning. Har man bara en lokal med hög effekt kan man koppla in batterierna och sälja frekvensbalansering till nätbolagen. That’s it. Du placerar ett par mWh i en lokal och sedan står de där och genererar pengar. Minst tre sådana företag var på plats. 

Det roligaste skedde dock utanför mässlokalen. Provkörningar. Jag fick ett nytt habegär. Jag måste ha Volvos L25 Electric till lantstället. 
Nåväl, eComExpo var till brädden fylld med intressanta seminarier och dragningar. 
– Det har varit ett jätteintresse från transportköpare och utställare, som vill se hela bilden. Hur allt hänger ihop i ett systemperspektiv. Det finns en stor innovationskraft i Sverige. Det är en industri vi ska vara stolta över. Det är här det händer, säger Anna Fägersten marknadsansvarig på eComExpo.

Volvo L25 – en hjullastare med ett batteripack på 40 kWh. Det räcker till en drifttid på cirka åtta
timmar. Väger  4900–5270 kg och går 20 km/h. Brytkraft på 54,5 kN. Tystnaden är öronbedövande.

Ta del av seminarierna!

Den som vill ta del av seminarierna kan göra det i arkivet, alla filmades. Här är länken:
ecomexpo.se/seminariearkiv-2023

Reportage från Elbilen 10/2023
Foto Peter Gunnars och Bo Lundvang

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: