Elbilen logo Meny

Vad är det med mig och laddluckor egentligen?

Krönikor

Vad är det med mig och laddluckor egentligen? Min förra elbil, en Nissan Leaf, fungerade utan minsta problem i sju år – bortsett från laddluckan. Det började bli svårare och svårare att öppna den. Laddluckan i Leaf öppnas på rent mekanisk väg, genom att dra i en spak under instrumentbrädan som via en vajer öppnar låsmekanismen. De första åren. Sedan började det kärva och hur mycket jag än drog i spaken öppnades inte luckan. Lite 5-56 sprayad på rätt ställe löste dock problemet och gjorde luckmekanismen som ny igen.

Så bytte jag elbil till en Tesla Model 3 och historien upprepade sig. Bilen fungerade utan problem i månader – men så fick jag ett felmeddelande på skärmen om att en sensor i laddluckan krånglade. Allt fungerade dock som vanligt, så jag gjorde som alla brukar när man får felmeddelande utan uppenbara fel: jag klickade bort och struntade i den.

Ingen bra strategi. För en dag när jag skulle iväg till jobbet kunde jag inte få loss laddsladden längre! Elbilar låser fast sladden under laddning så att man inte ska kunna rycka loss den. Problemet var att jag inte kunde få loss sladden ens efter laddningen. Jag fick rycka och dra, starta och stoppa laddningen flera gånger innan låset inuti bilens laddport äntligen klickade till och släppte laddsladden.

Efter den dagen fick jag problem med att få loss sladden ungefär varannan dag. Inte kul. Och naturligtvis oftast när man hade bråttom. Så jag svor mellan sammanbitna läppar om min otur med laddkontakter och bokade servicetid i Teslas app. Samma app som man kollar laddnivån med kan man även boka service med; man slipper surfa till verkstadens hemsida och knappa in registreringsnummer, hemadress med mera – appen vet redan allt om dig och din bil.

Journalisten i mig jublade: Här kommer en saftig story levererad som på silverfat! Hur kommer Teslas service hantera mitt ärende? Kommer de hitta felet, kommer de byta laddkontakten, har de reservdel på lager eller måste den beställas? Det här kan ju bli en fin story.

Döm om min besvikelse då händelserna inte alls utvecklade sig som jag trodde. För mitt under de två veckorna jag fick vänta på verkstadstid plingade det till i min mobil som förkunnade att bilen har fått ny mjukvara trådlöst skickad till sig. Tesla skickar ut nya mjukvaror med nya finesser regelbundet till sina bilar. Jag installerade den… och problemen med laddluckan försvann! Allt fungerade som vanligt igen, inga fler felmeddelanden på skärmen och laddkontakten släppte sladden varje gång efter laddning! Tydligen hittade en programmerare på ett smartare sätt att avläsa den där sensorn. Ändringen var så minimal så den var inte ens omnämnd i versionsanteckningarna, platsade väl in under ”övriga förbättringar”. Men för mig betydde det mer än alla de andra nya finesserna! Fast på något udda sätt blev jag ändå besviken. Jaha, vad ska jag göra nu då? Avboka verkstadstiden eller?

Jag åkte in till verkstan i alla fall, bara för att låta dem kolla att allt verkligen var Okej. Fick tillbaka bilen med lugnande besked efter några timmar, dessutom nytvättad och skinande ren. Under månaderna som har gått sedan dess har problemet inte återkommit en enda gång, allt fungerar perfekt.

Vi är på väg mot en ny värld. Där bilar inte längre behöver åka till verkstad bara för att fixa kärvande delar. Där man inte ens själv behöver själv spraya lite 5-56 på dem. Allt man behöver är ett pling i
mobilen.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf.  Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han elbilsklubben
Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2020-07-06