Varför så mycket prat om isbjörnar?

PUBLICERAD: 2020-07-09

Jag blir alltid lika förundrad när folk börjar prata miljö så snart jag nämner att jag har en elbil. Det snackas om isbjörnar och smältande glaciärer, eller så försöker de övertyga mig om att elbilar inte alls är miljövänliga, de växer minsann inte på träd utan tillverkas i fabriker.

Ursäkta mig men vad har elbilar med miljö att göra? Jag har inte köpt min elbil för att vara miljövänlig. Utan för att den är bättre. Bättre än alla avgasbilar.

Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig behövt åka iväg och tanka den. Varje morgon är den fulladdad och varm, det är bara å sätta sig å åka. Jag behöver inte jaga billigaste macken i stan, elen kostar två kronor milen.

Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig behövt växla. Trampar jag på gaspedalen reagerar bilen blixtsnabbt. Utan att behöva växla ner, bygga upp turbotryck och sånt där. Elbilar är otroligt pigga och roliga att köra med!

Sedan jag köpt en elbil behöver jag inte bromsa lika ofta. Släpper jag upp gaspedalen får jag så kraftig motorbroms att själva bromspedalen kan jag oftast låta vara. Att bromsningen samtidigt laddar bilens batterier är ren bonus. När kommer bensinbilen som pumpar bensin tillbaka till tanken när du bromsar?

Sedan jag köpt en elbil har jag tillgång till exklusiva parkeringsplatser där andra får böter. Köpcentra bjuder på laddning bara jag kommer till just dem och shoppar. Hur många erbjuder gratis bensin?

Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig råkat ut för motorstopp. Ibland hamnar jag bakom någon avgasbil som när ljuset slår om till grönt hoppar fram en halvmeter och stannar. Motorstopp. Fel växel i. En elbil har aldrig fel växel och orkeslös motor. Även om avgasbilen framför mig lyckas komma iväg vid grönt ljus (gud vad långsamma de är) stannar den liksom till halvvägs i accelerationen när den växlar – jag har lärt mig att hålla avstånd och inte bli irriterad av beteendet.

Körning har blivit en njutning där jag kan köra mjukt och bekvämt när jag vill – men får ögonblicklig acceleration så snart jag trampar gasen i botten. Den tysta gången gör att jag kan prata och lyssna på musik utan att behöva överrösta explosioner en meter ifrån mig. Alla avgasbilar vibrerar förresten på ett sätt man inte märker förrän man har åkt elbil ett tag.

”Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig behövt byta avgassystem, kamrem, oljefilter eller liknande. Biltema-katalogen har blivit ganska tråkig läsning med hela kapitel man bara bläddrar förbi.”

Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig behövt byta avgassystem, kamrem, oljefilter eller liknande. Biltema-katalogen har blivit ganska tråkig läsning med hela kapitel man bara bläddrar förbi.

Sedan jag köpt en elbil har jag aldrig behövt känna lukten av bränd koppling eller andra konstiga lukter från motorn. Inte från min bil i alla fall – men tyvärr ofta från bilen som kör framför. Man förstår inte hur illa en avgasbil luktar förrän man varit utan ett tag.

Så med alla dessa fördelar – varför ska all diskussion om elbilar alltid handla om miljön?

(Och jo förresten, elbilar är bättre för miljön. Trots batterierna. De är inte miljövänliga men miljövänligare än dinosauriebrännarna. Det är så, get over it.)

Säger man att man har köpt en ny bil brukar folk fråga hur den är? Men har man köpt en elbil börjas det snackas om CO2 och isbjörnar.

Snälla, sluta.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model 3. Familjens andrabil är en Nissan Leaf. Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och istället för fritid driver han elbilsklubben Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

PUBLICERAD: 2020-07-09