Elbilen logo Meny

Vem stoppar det galna förslaget som kommer att döda elbilsförsäljningen?

Krönikor

Jag höll för fem år sedan en föreläsning om elbilar för politiker i en mellanstor svensk kommun. Allt gick som en dans. De var med på noterna. Elbilar har inga lokala utsläpp. De är lätta att ladda. Kul att köra. Batterierna blir bättre, och miljövänligare. Plötsligt avbröts jag av en politiker från Miljöpartiet som utbrast: 

– Men, det här är ju en teknisk lösning på klimatfrågan!

– Ja, det kan man säga, svarade jag. 

– Nej, det vill vi inte ha. 

Sedan lutade han sig tillbaka med armarna i kors och stängde öronen. Jag visste inte vad jag skulle säga utan fortsatte att prata om de olika laddteknikerna som höll på att växa fram. 

När nu elbilsförsäljningen – så här fem år senare –  har tagit fart på riktigt, 12 procent i september – och allt fler modeller blir möjliga att köpa så har miljödepartementet tagit fram promemoria M2020/01180/R, som går ut på att den som köper en elbil och får 70 000 kronor i stöd blir återbetalningsskyldig om bilen senare, inom fem år, säljs och exporteras utomlands. Det är den första köparen som blir återbetalningsskyldig. Det innebär att om du säljer din elbil efter tre år så kan du plötsligt bli skyldig ett år senare att betala tillbaka 70 000 kronor för att någon som du aldrig har träffat har sålt bilen till någon i Norge. 

Det är helt obegripligt. Men så påminns jag av den där miljöpartisten i den medelstora svenska kommunen, som inte var intresserad av någon teknisk lösning på miljöfrågan. 

Kanske är det här en upptrappning av en konflikt som kan komma att intensifieras. Mellan de som vill lösa energifrågan med ny teknik och de som tycker att vi ska skala ner all mänsklig verksamhet till ett minimum och därmed få bort utsläppen. 

För en sak är säker, det finns inte ett finansbolag som kommer att vilja leasa ut någon elbil om de plötsligt kommer att bli återbetalningsskyldiga. Få personer kommer att köpa en elbil och riskera att de får en oväntad räkning på 70 000 kronor på posten för någonting som de inte ens är själva är ansvariga för. Nu är det dags för Miljöpartiet att bekänna färg. Visst var medlemmen som var skeptisk till tekniska lösningar inte partiets hållning? Kan MP stoppa förslaget?

Den som tror att det ser bättre ut på högerkanten riskerar att bli besviken. Moderaterna påstår att elbilar endast är för miljonärer och att det här med elbilar inte är för vanligt folk. För dem ska det vara bensin minsann. Som är gratis, får man anta. 

Ett par moderata riksdsagsledamöter svamlar också på Twitter om vilken dålig idé det är med eldrift och att det ändå är kolkraft som man laddar sitt elfordon med. Detta parti som man tycker ska värna svensk industri och svenska företag, verkar totalt ha missat att en ny basindustri är på väg att växa fram i Skellefteå i form av batteritillverkning. Att det kanske är bra att rikta sina insatser mot att gynna en framväxande elektrisk fordonsflotta och se till att Sverige ligger i framkant när det kommer till ny energiteknik. Men inte. Teslamiljonärerna ska inte gynnas är det populistiska budskapet. Trots att den billigaste bilen som går att köpa och äga är en elbil, Citigo-e. 

Jag tänker på Donald Trump. Han anställde för ett tag sedan en man från oljeindustrin som chef för EPA, USA:s federala miljöskyddsmyndighet. En bock som trädgårdsmästare alltså. Idiotiskt. Men logiskt. Trump är beroende av stöd från oljelobbyn. 

Det är inte Miljöpartiet och inte heller Moderaterna. Men inte ens oljelobbyn hade kunnat komma på en så förslagen idé för att stoppa elbilsförsäljningen som att kräva tillbaka bonusen om någon annan säljer bilen utomlands.  

Jakten på bättre batterier intensifieras. Teslas Battery Day var en vitamininjektion. Nu är det produktionsvolym som räknas.  

Inget sänkt förmånsvärde för elbilister. Hur var det nu, skulle politiker gynna elbilar? Eller är det bara varmluft? 

Sveriges billigaste bil att äga och köra råkar vara en elbil, Citigo-e. Finns även i varianter från Volkswagen och Skoda. 
Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2021-02-07