100 mils räckvidd för Zeekr 001 med nytt batteri från CATL
Carl Undéhn
29 aug 2022
Kinesiska CATL tillverkar idag 34,8 procent av världens elbilsbatterier. Företaget har en rejäl ledning mot tvåan LG Energy Solution, som kommer upp i en marknadsandel på 14 procent.
Men CATL ligger inte på latsidan trots sitt försprång. Nyligen meddelade att de ska bygga en jättefabrik med en årlig produktionskapacitet på 100 GWh i Ungern – vilket kan jämföras med Northvolt Ett i Skellefteå som har en planerad årskapacitet på 60 GWh.
Även på utvecklingssidan satsar CATL på att höja batteriernas energidensitet. I somras presenterade tillverkaren en ny generation batterier som kallas Quilin och använder sig av så kallad ”Cell to Pack”-teknologi.
I stället för att placera de enskilda battericellerna i moduler som monteras i ett batteripaket sitter cellerna då direkt i batteripaketet. Det sparar plats och material vilket i slutändan gör att det går att få in fler celler för att öka energidensiteten.
Enligt CATL en ökning från dagens 50 procent effektiva användning av volymen till 72 procent i Quilin-batteriet. Energidensiteten uppges vara 255 Wh/kg hos batteripaketet med NCM-celler (nickel-kobolt-mangan) och 160 Wh/kg när tekniken används med LFP-celler utan nickel och kobolt.
Enligt mätningar gjorda av amerikanska myndigheten EPA har batteripaketet i en Tesla Model 3 Long Range från 2021 en energidensitet på 165 Wh/kg.
Först ut att använda sig av det nya batteriet blir Geelys elbilsmärke Zeekr. Enligt ett pressmeddelande hamnar det i den ännu inte visade minibussen Zeekr 009. Hur lång räckvidd Zeekr 009 får med det nya batteriet avslöjas inte.
Men även dagens modell Zeekr 001, en crossoversuv som ännu bara finns i Kina men uppges vara på väg till Sverige, uppges komma med Quilin-batteri nästa år.
Med det ska räckvidden hos Zeekr 001 närapå fördubblas från 52,5 mil till 100 mil – i alla fall enligt den kinesiska körcykeln.