100 mils räckvidd onödigt mål enligt Tesla-chefen
Carl Undéhn
3 mar 2022
Räckviddsracet mellan tillverkare av elbilar fortsätter. Men hur den långa räckvidden ska uppnås och vad som egentligen är tillräckligt råder det delade meningar om.
Enligt en tweet från Tesla-chefen Elon Musk hade de kunnat erbjuda en Model S med en räckvidd på 600 miles, alltså 96,6 mil, för ett år sedan. Men de valde att medvetet avstå eftersom det hade gjort bilen ”till en sämre produkt enligt min mening”.
Enligt honom behövs sällan så lång räckvidd. I stället skulle du släpa omkring ett tyngre batteri med en kapacitet som inte behövs i ”99,9 procent” av fallen. Den ökade vikten hade också gett en bil med sämre acceleration, väghållning och effektivitet menar Elon Musk.
Var den gyllene balansen är mellan räckvidd och batteristorlek befinner sig är öppet för diskussion. Kinesiska tillverkare som Nio satsar på allt större batteripaket. Deras sedanmodeller ET7 och ET5 ska båda erbjudas med batteripaket på 150 kWh för 100 mils räckvidd.
Mercedes talar alltmer om effektivitet och minskad förbrukning. I början av året visades konceptet EQXX som också klarar 100 mil på en laddning, men med ett mindre batteripaket på 100 kWh.
Det är enligt Porsche också den perfekta storleken som ger bäst avvägning mellan vikt, prestanda och räckvidd. Det har den tyska tillverkaren kommit fram till genom simuleringar av körning på Nürnburgring med batteripaket på mellan 70 och 130 kWh.
Att det går att köra längre med en Model S än de 65 mil som Long Range-versionen klarar visade den amerikanska batteriutvecklaren One i vintras. Med sitt
Genom att montera sitt egenutvecklade batteri Gemini 001 med samma fysiska storlek men dubbla kapacitet i en Model S lyckades de köra 121 mil i kalla vintertemperaturer.