70 mils räckvidd – Volvo lanserar chassi för elbussar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 sep 2025

Förra året presenterade Volvo Bussar en ny plattform för eldrivna bussar som delvis använde teknik och batterier från kollegorna som utvecklar Volvos eldrivna lastbilar. BZR Electric är namnet på plattformen, som nu också lanserar den som ett chassi för eldrivna turist- och långfärdsbussar. Och långt går det att köra med plattformen, som kan använda mellan […]

Förra året presenterade Volvo Bussar en ny plattform för eldrivna bussar som delvis använde teknik och batterier från kollegorna som utvecklar Volvos eldrivna lastbilar. BZR Electric är namnet på plattformen, som nu också lanserar den som ett chassi för eldrivna turist- och långfärdsbussar. Och långt går det att köra med plattformen, som kan använda mellan fyra och åtta batteripaket med en total kapacitet på 720 kWh som ger en räckvidd på upp till 70 mil.

– Med vårt nya eldrivna chassi handlar det inte bara om längre räckvidd. Det gör det möjligt att etablera nya rutter och ger operatörerna en helt ny nivå av flexibilitet, säger Anna Westerberg som är vd för Volvo Bussar.

Chassit går att få med antingen CCS-laddning på upp till 250 kW, eller så kallad OppCharge som gör det möjligt att ladda med en högre effekt på 450 kW. Utöver det är även längden möjlig att anpassa mellan 9,5 och 14,9 meter och chassit erbjuds med två eller tre hjulaxlar.

Beroende på vilken marknad bussarna ska användas erbjuds olika påbyggnader från lokala partners. De första exemplaren av bussar baserade på BZR Electric har redan tillverkats med chassi från Carrus Delta och kommer sätta sin i trafik i Norden samt Beneluxländerna.