Elbilen logo Meny

Aiways U6 sluttestas inför lansering i Sverige

Elsuven Aiways U5 finns sedan början av året i Sverige. Modellen hade några år på nacken redan vid den svenska säljstarten och under en längre tid har det varit klart att nästa modell är på gång.

Den heter så klart Aiways U6 och kommer med ett tuffare uttryck än elsuven U5. I alla fall hade förseriemodellen U6ion det som kom med stor bakspoiler och stora luftintag fram. På insidan hittades yoke-ratt, flärpar för att öppna dörrar och belysta mönster på insidan av dörrarna.

Men trots det har det varit lite oklart hur mycket av det sportigare uttrycket som också återspeglas i prestandan.

När Elbilen i våras tog en titt på konceptversionen kallad U6ion hette det att tekniken under skalet är samma som hos Aiways U5. Det betyder alltså framhjulsdrift, 204 hästkrafter och ett vridmoment på 315 Nm.

Det sades också att batteriet är på 63 kWh vilket ska ge en räckvidd på omkring 40 mil enligt WLTP.

Aiways U6 säljs redan i Kina och där går det förutom batteripaketet på 63 kWh även att välja mellan 72 och 88 kWh. Vilken eller vilka storlekar som kommer erbjudas här och vad räckvidden blir enligt WLTP återstår att se.

Nu meddelar Aiways att de genomför sluttester av modellen inför lanseringen i Sverige och Europa. Aiways U6 har testats under åtta månaders tid vid Yancheng Zhongqi Research Automobile Proving Ground i Kina där åtta prototyper avverkat totalt 40 000 mil. De sista testerna genomförs nu i Tyskland, bland annat genom att pressa bilarna på autobahn.

På bilder får vi se en lätt maskerad Aiways U6 som ser ut att ha skruvat ned en del av det sportiga utseende hos U6ion. Spoilern bak finns inte längre kvar, men öppningarna i fronten ser oförändrade ut.

Nu får vi också veta att U6 blir i alla fall något mer kraftfull än U5. Enligt Aiways ger elmotorn en effekt på 160 kW, eller 218 hästkrafter.

Aiways U6 utrustas också med andra generationen av Bosch ”iBooster” för mer regenerering och bättre bromsverkan. Det ska behövas då Aiways U6 accelererar snabbare än elsuven U5. Hur snabbt den klarar 0-100 km/h avslöjas inte.

I stället det omvända, nämligen att bromssträckan från 100 km/h i timmen är 34,4 meter. Med vilka däck eller underlag som sträckan mättes upp nämns inte.

Insidan visas inte på de nya bilderna. Om yoke-ratten och flärparna på insidan lyckats hålla sig kvar till serieproduktion får vi alltså veta först senare.

Det har tidigare sagts att Aiways U6 ska lanseras i Sverige innan årets slut. Pris har ännu inte meddelats.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-23