Allt mer konkreta planer för Toyotas satsning på eldrift
Carl Undéhn
6 dec 2021
Nästa år är det dags för Toyota att lansera sin första elbil, bZ4X. Inför det har Toyota nu berättat både lite mer om bZ4X och planerna för Europa – som skiljer sig en del från övriga marknader.
De tidigare uppgifterna om generösa batterigarantier bekräftas nu. Målet är att batteriet i bZ4X ska ha kvar 90 procents kapacitet efter tio år, eller 24 000 mil. De flesta andra biltillverkare erbjuder 70 procents kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.
Toyota meddelar nu att de erbjuder ett utökad garanti som lovar 70 procents kapacitet efter tio år eller 100 000 mil. För att ta del av garantin krävs det batteriet kommer på en så kallad hälsokontroll hos en auktoriserad Toyotaverkstad en gång om året.
För svenska kunder är det även intressant att Toyota lovar bättre räckvidd även vid kallt väder. Det ska uppnås dels genom en värmepump och dels genom att kupén värms upp med infravärme från paneler under instrumentpanelen, vilket ska vara betydligt mer energieffektivt.
Ny plattform för Europa
Från 2030 ska hälften av alla sålda bilar i Europa vara ”Zero Emission Vehicles”, vilket hos Toyota innebär bilar med el- eller vätgasdrift. Andelen ska sedan öka snabbt och fem år senare, 2035, vill Toyota endast sälja Zero Emission Vehicles här.
Planen bör nog också ses i skuggan av EU-kommissionens klimatplan ”Fit for 55” som presenterades i somras. Om den går igenom blir det i praktiken förbjudet att sälja fossilbilar inom EU från 2035. Toyota talar dessutom endast om ”Västeuropa”, vilket alltså kan tolkas som EU trots att även länder i Östeuropa ingår i unionen.
Toyota tycks alltså vänta ut marknaden ett tag till för att kliva in med elbilar när den i deras ögon känns mogen.
– Efter 2030 förväntar vi oss att efterfrågan på ZEV kommer att öka ytterligare och Toyota kommer att vara redo att uppnå 100 % minskning av koldioxidutsläppen för alla nya fordon i Västeuropa år 2035, sa Toyotas europachef Matt Harrison.
Fram till dess kommer Toyota fortsätta med flexibla drivlinor och sin satsning på hybrider. Elbilen bZ4X ska byggas i Japan och importeras till Europa, men tillverkarens fabriker här ska också de få ett nytt verktyg att arbeta med.
En ny plattform kallad E3 ska tas fram. Namnet står för ”Emotion, Engagement, Energy” och blir en blandning av den nya plattformen GA-C för hybriddrift och den rena elbilsplattformen E-TNGA. Med det vill Toyota erbjuda bygga hybrider, laddhybrider och rena elbilar för den europeiska marknaden.
– Vi är övertygade om att vägen till klimatneutralitet inte bara kommer att vara elektrisk, utan mångfacetterad. Den den kommer att omfatta flera tekniker och bränslen som alla leder till samma mål, säger europachefen Matt Harrison till branschtidningen Automotive News.
Toyota har därför planer på att bygga även elbilar i sina fabriker i Storbritannien och Turkiet. Eventuellt innefattar planerna även tillverkning av batterier här.
Tidigare har Toyota meddelat att de investerar över 110 miljarder kronor för utveckling och tillverkning av batterier fram till 2030. Då ska de ha en årsproduktion på 200 GWh, att jämföra med Nortvolts planerade årsproduktion på 60 GWh. Investeringen innefattar även utveckling av solid state-batterier och betydligt billigare batteripaket. Redan kring år 2025 hoppas Toyota även kunna sänka priset på batterier med hälften för varje tillverkad bil.