Ändrad mätning av utsläpp kan tvinga tillverkare att sälja fler elbilar
Carl Undéhn
4 feb 2022
EU kan vara väg att skärpa testmetoderna för att mäta bilars utsläpp. Syftet är att det bättre ska stämma överens med hur laddhybrider används i verkliga situationer. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till två källor som arbetar med saken.
En förändring av dagens mätmetoder kan leda till stor förändring på bilmarknaden.
För biltillverkare skulle det innebära att de måste öka försäljningen av rena elbilar. Annars hotar dryga böter från EU när utsläppen från den totala flottan då skulle överstiga gränsvärdena.
Från och med förra året måste alla nya bilar som säljs inom EU ha en inbyggd sensor som mäter bensinförbrukningen. Enligt uppgifterna kommer data från dessa kommer användas för att visa hur mycket laddhybrider kör på el jämfört med förbränningsmotorn i verkligheten.
Flera miljögrupper har lyft fram kritik mot laddhybrider och menat att förbrukningen i verkliga situationer är högre än vad WLTP-siffrorna visar – och med det också utsläppen.
Enligt bland annat Interntional Council for Clean Transportation (som bidrog till avslöjandet om Volkswagens fusk med dieselmotorer) används förbränningsmotorn i laddhybrider dubbelt så ofta som testerna enligt WLTP visar.
Införandet av de nya testmetoderna diskuteras just nu bland olika grupper inom EU. Ett beslut väntas komma senare i år och de nya testmetoderna ska i sånt fall införas 2025.