Aptera visar lanseringsversion av sin trehjuliga solcellsbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jan 2023

Amerikanska Aptera har redan gått i konkurs en gång år 2011. Men skam den som ger sig, och nu presenteras lanseringsversionen av företagets trehjuliga solcellsbil.

Priset börjar på 25 900 dollar, omkring 265 000 kronor. Solcellerna på taket, i fronten och även på instrumentbrädan ska ge bilen över sex mils räckvidd om dagen, eller 1 770 mils räckvidd per år.

Ebilens chefredaktör Fredrik Sandberg kunde redan i slutet av förra året provköra en nästan färdig prototyp. Något ni passande nog kunde läsa om i vår solcellsspecial.

40 000 förbeställningar har redan kommit in. Innan de första kunderna kan hämta sitt exemplar innan slutet av året ska nu krocktester och slutgiltiga tester genomföras. Aptera siktar på att till en början kunna tillverka 10 000 bilar om året för att sedan snabbt öka siffran till 20 000 exemplar.

Aptera mäter 4,5 meter på längden, har plats för två personer, är byggd i kolfiber och väger 800 kilo. På insidan hittas också en avkapad ratt i så kallade yoke-stil.

Den annorlunda formen ger solcellsbilen ett extremt lågt luftmotstånd med ett Cw-värde på 0,13. Det kan jämföras med Mercedes strömlinjeformade sedan EQS som med ett värde på 0,2 kunde stoltsera med titeln ”världens mest aerodynamiska serietillverkade bil”.

Fram tills uppstickaren Lightyear slog tyskarna på fingrarna när de förra året fick igång tillverkningen av sin första modell Lightyear 0, också det en bil med solceller i karossen.

Lightyear 0 har nämligen ett Cw-värde på 0,19.

Ytterligare en koppling mellan Lightyear 0 och Aptera är att båda bilar använder effektiva elmotorer i hjulen från den slovenska utvecklaren Elaphe.

I Apteras fall räcker det med tre motorer per bil och räckvidden anges till 400 miles, alltså 64,4 mil. ”Launch Edition” kommer med ett batteripaket på 40 kWh, men Aptera ska även erbjuda sin trehjuling med batterier på 25, 60 och 100 kWh för hela 160 mils räckvidd.

Ett frågetecken vid vår provkörning av prototypen var om bilen skulle få snabbladdning eller inte. Hos ”Launch Edition” är det i alla fall inte fallet och bilens ombordladdare är på 6,6 kW. Med det blir ”varje standarduttag i världen en plats att ladda bilen”, motiverar Aptera bristen på snabbladdning.

Med det ska det gå att ladda omkring 2 mils räckvidd i timmen ur ett amerikanskt uttag med en spänning på 110 volt. I Sverige har vi 230 volt som standard och för 240 volt anger Aptera att det går att ladda 9 mils räckvidd i timmen.

Men enligt Aptera är det något som de flesta aldrig ska behöva göra. I alla fall om du bor i ett soligt klimat som i södra Kalifornien, där bilen utvecklas och tillverkas. Enligt Apteras beräkningar ger bilens solceller tillräckligt med räckvidd för att köra de 45 miles (cirka 70 km) om dagen som är genomsnittet hos bilförare där.

För mindre soliga regioner som Chicago och New York menar Aptera att ägaren endast kommer behöva ladda bilen ur ett vägguttag tre gånger per år. Det är möjigt tack vare att bilens solceller har en hög effektivitet på 24 procent.

Exakt när de första exemplaren kan börja levereras till kund är däremot ännu oklart. För att få den planerade tillverkningen i år saknas ännu en del kapital, som Aptera nu hoppas kunna få in.

”När vi når våra insamlingsmål kommer vi att kunna tillhandahålla en mer exakt leveranstidsplan”, skriver företaget.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!