Elbilen logo Meny

Är Volkswagenchefen Diess på väg ut i kylan?

Det har stormat en del kring Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess den senaste tiden. Att det finns olika meningar inom Europas största biltillverkare, där förutom Volkswagen även märken som Audi, Porsche, Skoda och Seat ingår, är kanske inte så oväntat.

Däremot att konflikten mellan Herbert Diess och Daniela Cavallo, chefen för det mäktiga arbetsrådet som representerar de anställda, delvis utkämpas i det offentliga.

Frågan handlar i slutändan om Herbert Diess får fortsatt förtroende som koncernchef. Tanken var att lösa bråket med ett möte tidigare i veckan, men så blev inte fallet. Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt var Herbert Diess inte ens inbjuden.

Bakgrunden till bråket är den stora omställningen det innebär för Volkswagen att tillverka stora volymer av elbilar. Herbert Diess har spelat en viktig roll i omställningen hittills och arbetsrådet är inte heller emot förändringen. Tvärtom, konflikten handlar i mycket om var och hur tillverkningen av elbilarna ska ske. Dagens elbilar ID.3, ID.4 och ID.5 byggs till exempel inte i Volkswagens huvudfabrik i Wolfsburg.

Men konflikten handlar också om Herbert Diess ledarstil och person. Hans uttalande om att 30 000 jobb är i fara om fabriken i Wolfsburg inte blir lika effektiv som Teslas nya fabrik utanför Berlin blev ett rött skynke för Daniela Cavallo.

Hon menar att Herbert Diess fokuserar mer på att fascineras av Teslas chef Elon Musk och vara aktiv på sitt LinkedIn-konto än att på att lösa problemet med bristen på halvledare. Volkswagen har drabbats hårt av det den senaste tiden. Hittills har det främst påverkat tillverkning av bilar med förbränningsmotor, men häromveckan pausades även propduktionen av elbilar.

Under veckans toppmöte hos Volkswagen ska det också ha diskuterats om var framtida tillverkning av kommande elbilar ska ske. Något som Herbert Diess alltså inte var delaktig i.

Om två veckor ska Volkswagens ledning träffas igen för att besluta om en plan för framtida tillverkning. Då kan det även komma besked om det blir en helt ny elbilsfabrik – och om Herbert Diess får sitta kvar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-11-25