Audi ändrar sig – utvecklar mindre eldrivna modeller

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 mar 2022

Audi har precis visat konceptet A6 Avant e-tron som ska börja tillverkas 2024 och bli tillverkarens första eldrivna kombi med en räckvidd på 70 mil.

Precis som andra kommande eldrivna modeller byggs den på den nya plattformen PPE som tagits fram för större och lyxigare modeller.

Det är också segmentet som Audis chef Markus Duesmann sagt att de satsar på när det kommer till elbilar.
– Konkret innebär det att vi har bestämt oss för att upphöra med A1 och det kommer inte heller att finnas någon efterföljare till Q2, sa Markus Duesmann nyligen.


De mindre modellerna skulle alltså få stryka på foten. Men nu ser det ut som att Audi har ändrat sig kring den saken.

I alla fall om vi får tro utvecklingschefen Oliver Hoffmann.
–Till 2027 kommer vi elektrifiera alla våra kärnsegment. Det innefattar även A-segmentet där vi ser ett tydligt behov av premiumbilar, säger han till branschtidningen Automobilwoche.

Audi ingår i Volkswagenkoncernen och har därför tillgång till elbilsplattformen MEB som används till både Audi Q4 e-tron samt Volkswagens ID-modeller, Cupra Born och Skoda Enyaq.

Hur små ”premiumbilar” Audis utvecklingschef föreställer sig framgår inte. Både Volkswagen och Seat/Cupra vill kring 2025 lansera mindre och billigare elbilar. Eventuellt hoppar även Audi på det spåret men med en mer utrustad – och därmed dyrare – modell baserad på samma teknik.

Redan 2019 visade Audi ett koncept som syns ovan, en mindre eldriven modell kallad AI:ME som bland annat lovade självkörning enligt nivå 4.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!