Audi visar koncept på elkombin A6 Avant e-tron – börjar byggas 2024

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 mar 2022

Flera tillverkare talar att vi kommer få se en en ny generation av elbilar kring 2025. Förutom funktioner som mer uppkoppling och avancerad självkörning lovas det också längre räckvidder och snabbare laddning. Kanske kommer då också den klassiska kombikarossen tillbaka som en utmanare till dagens utbud av elsuvar.

Audi visar nu i alla fall ett koncept på den kommande eldrivna kombin A6 Avant e-tron som ska sättas i produktion 2024. Som namnet antyder är det baserat på det redan visade konceptet A6 e-tron och är nästan fem meter lång och två meter bred.

Båda använder sig av den nya plattformen PPE som utvecklats i samarbete med Porsche.

Det betyder 800-voltsteknik med snabb laddning på upp till 270 kW som gör att den kan ladda från fem till åttio procent på under 25 minuter.

På tio minuter ska det gå att trycka in 30 mils räckvidd – vid optimala förhållanden, antar vi. Den totala räckvidden anges till omkring 70 mil och bilens 486 hästkrafter samt låga luftmotstånd med ett cd-värde på 0,24 för att Audi beskriver A6 Avant e-tron som en riktig långkörarbil.

Naturligtvis finns även en quattro med fyrhjulsdrift planerad. Även konceptets stora diffuser bak ser ut att i alla fall delvis hänga kvar till serieproduktion.

– I en mer sportig version kommer den finnas kvar till serietillverkningen. Och vi är ju kända för sportiga bilar, säger Nikolai Martens som är produktchef för elbilar hos Audi.

I fronten hittas en sluten svart grill och ovanför den två extremt smala strålkastare.

– Det är viktigt att behålla ett Audi-utseende. Men med en elbil kan vi sluta grillen och ge den samma färg som bilen. Så vi gör alltid små förändringar för att skilja elbilarna från förbränningsbilarna, säger Wolf Seebers från Audis designavdelning.

Även om det handlar om ett koncept menar Audi att bilen är till 95 procent färdig. I alla fall vad gäller den exteriöra designen, som Audi verkar vara minst sagt nöjd med.

– Det är en perfekt kombination av funktionalitet och vacker estetik, säger Audis designchef Philipp Römers.

– Bilen har en lång hjulbas, stora hjul små överhäng och det skapar bra förutsättningar. En aluminiumlinje går utmed hela sidan av bilen och övergår i spoilern vilket gör att bilen ser lägre ut än vad den är, säger han.

Med 1,44 meter är A6 Avant e-tron ändå inte särskilt hög och just möjligheten att kunna bygga lägre elbilar är en av fördelarna med PPE-plattformen.

På sidan har de digitala backspeglarna från första e-tron fått göra en comeback, men med en ny design. Hur bilden från backspeglarna visas avslöjas inte för Audi bjuder ännu inte på något smakprov av insidan. Hur mycket den lastar får vi inte heller veta, men en fingervisning är kanske de 565 liter som ryms i A6 Avant med förbränningsmotor.

Den kommer också leva kvar även efter att eldrivna A6 Avant e-tron lanserats. Trots att Audi talar om en helt elektrisk framtid säger de nu också att de övre segmenten kommer erbjudas med både eldrift och förbränningsmotor under ”kommande år”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!