Audi planerar egna snabbladdare med energilagring i uttjänta batterier
Carl Undéhn
21 maj 2021
Under eventet Power Day tidigare i år presenterade Volkswagenkoncernen storslagna planer för både batteritillverkning och laddnätverk. Sex gigafabriker med kapacitet på 40 GWh var ska byggas i Europa. Utöver det ska ett laddnätverk med 18 000 snabbladdare etableras på kontinenten tillsammans med olika partners som BP.
Men när det kommer till laddning verkar de enskilda märkena inom koncernen även vilja gå sin egen väg. Redan under Power Day visade Porsche sina planer på exklusiva laddstationer för sina bilar. Och nu visar det sig att även Audi planerar egna laddstationer.
Redan tidigare luftade Audis vd Markus Duesmann planerna på ett eget laddnätverk. Han sa då att det främst skulle handla om snabbladdare i städer, till skillnad från till exempel Teslas Superchargers som är tänkta användas under långresor.
De nu presenterade planerna kallas Charging Hub och består av ”Cubes” som enligt Audi ska vara flexibla att utforma på olika sätt. Förutom laddstolpar ska det även erbjudas rum med en lounge.
Konceptet bygger även på användning av uttjänta litiumjonbatterier som ska lagra energi från bland annat solceller på taket vid laddningsstationerna. Genom det ska stationerna bli enklare att både bygga och ansluta till strömnätet. Varje Charging Hub ska ha sex laddstolpar där det ska gå att ladda med upp till 300 kW.
Till skillnad från Porsches planerade snabbladdare och Teslas Superchargers säger Audi att deras Charging Hub ska vara öppen för alla märken. Men de som inte kör Audi får snällt vänta i bilen under laddning. Tillgång till loungen måste reservas och det är endast möjligt för den som kör en Audi. De kan även säkra en plats vid en av laddstolparna innan ankomst.
En första pilotstation ska öppnas senare i år någonstans i Tyskland, oklart var. Efter att ha samlat erfarenheter av den ska Audi besluta om konceptet kommer spridas till hela Europa.