Audi planerar nät av snabbladdare i städer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 feb 2021

Förra året tog Markus Duesmann över som chef hos Audi efter många år hos konkurrenten BMW. Han har genomfört en tydlig förändring i den tyska biltillverkarens satsning mot eldrift och lagt i en betydligt högre växel jämfört med tidigare.

Med projektet Artemis ska Audi på kort tid ta fram vad företaget beskriver som en helt ny typ av elbil som ska presenteras 2024.

Men redan i morgon visar Audi upp sin nya elbil e-tron GT, en bil som har många likheter med Porsche Taycan. Och det är kanske inte den enda gemensamma nämnaren mellan de två tillverkarna.

I en intervju med tyska Handelsblatt avslöjar Markus Duesmann att Audi planerar att investera i ett nät med snabbladdare. Möjlig partner vore en annan premiumtillverkare och då ligger koncernsyskonet Porsche nära till hands.

– Vi undersöker möjligheten att bygga upp en egen infrastruktur med premiumladdare i stora städer, säger Markus Duesmann i intervjun.

Nätverket skulle enligt uppgifter till Handelsblatt innefatta 200-300 stationer med snabbladdare på 150 kW. Audi säger sig vilja investera en miljard euro, omkring tio miljarder kronor, i nätverket.

Siktet är tydligt inställt mot Teslas superchargers, som innebär en fördel gentemot andra elbilstillverkare.

– Vi vill inte att försäljningen av våra bilar misslyckas på grund av bristen av möjligheter att ladda, säger han i intervjun och kritiserar bristen på offentliga laddstolpar i städer.

Redan idag driver VW-koncernen, där Audi och Porsche ingår, tillsammans med BMW, Mercedes, Ford och Hyundai laddnätverket Ionity. Också det är tänkt att vara en konkurrent till Teslas nätverk med superchargers.  

– Vad som saknas är ett sådant system i städerna. Nästa steg för oss vore att binda ihop ett sådant nät i metropoler, säger Markus Duemann.

Om det nya nätverket skulle inkluderas med Ionity eller bli ett helt nytt, fristående nätverk, framgick inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!