Audi Q6 e-tron får 60 mils räckvidd och senaste ljustekniken

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jul 2023

Tillsammans med Porsche har Audi utvecklat den nya elbilsplattformen PPE, eller Premium Platform Electric. Vid presentationen av den fick vi se ett koncept på eldrivna Audi A6 e-tron som smakprov på vad plattformen kan användas till. Men de första modellerna att lanseras på PPE blir de båda elsuvarna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron som ska visas senare i år.

Men prototyper av bilen har nu fått provköras av utvalda journalister, bland annat Elbilen. Intrycken från det kan ni läsa om i nummer 8 av Elbilen som kommer ut till prenumeranter 25:e augusti, samt här på webben med Elbilen Plus.

Båda kommer med 800-voltsteknik för snabb laddning med upp till 270 kW och ett batteri på 100 kWh. En intressant detalj som Porsche meddelat är att batteriet får vad som kallas ”bankladdning”. Med det ska batteriet kunna dela upp sig i två banker som laddas samtidigt när bilen kopplas in till en laddare med lägre effekt. Med resultatet att batteriet fylls snabbare än om det laddats som en enhet. Det är inget som Audi talat om ännu, men då bilarna delar teknik är det inte omöjligt att även Audi Q6 e-tron kommer med ”bankladdning”.

Audi Q6 e-tron är fyrhjulsdriven från två elmotorer med en total effekt på 280 kW, eller 375 hästkrafter och en beräknad räckvidd på 60 mil enligt WLTP. Med en power boost ska det gå att tillfälligt höja effekten till 396 hästkrafter för att klara 0–100 km/h på knappt sex sekunder. Om det inte räcker kommer också den sportigare SQ6 e-tron med 483 hästkrafter som här tillfälligt kan höjas till 510 hästkrafter. 0–100 km/h ska då gå på 4,5 sekunder.

Redan nu får vi också veta att Q6 e-tron kommer med strålkastare utrustade med den senaste, andra generationen av Audis digitala OLED-teknik. Som ni tidigare har kunnat läsa om på Elbilen arbetar Audi med digital Matrix LED fram och OLED-belysning bak för att ge sina bilar mer karaktär, bättre belysning och mer säkerhet. Tekniken använder mjukvara från Volkswagenkoncernens mjukvarubolag Cariad – ett namn som vi annars ofta hört i samband med problem som lett till förseningar.

Här har de i alla fall tagit fram mjukvara för att styra OLED-bakljusen som utgörs av 360 segment där det kan skapas en ny bild var tionde millisekund. En fördel med OLED är den starka kontrasten med djup svärta. Tydligheten är något Audi vill använda för att öka säkerheten genom att använda tekniken för kommunikation mellan förare. Med Audi Q6 e-tron utökas funktionen genom att koppla samman det med Car2X är bilar förberedda för tekniken kan kommunicera med varandra. Till exempel kan OLED-bakljusen visa en varningstriangel för att varna för faror längre fram vid en olycka. När du ska kliva ur bilen eller använder automatisk parkering kan de också visa symboler för medtrafikanter bakom när det är säkert att passera.

Förutom säkerhet ska den nya tekniken även erbjuda kunder möjligheten att individualisera sin Audi med olika ljussignaturer. Mot att du betalar för det. Antingen genom att köpa till ett paket eller som prenumeration under en viss tid genom tjänsten Functions on Demand. Vad det kommer att kosta nämns inte. Inte heller vad priset på själva bilen blir och när den kommer till Sverige har ännu meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!