Audi skiljer eldrift från fossildrift med jämna nummer
Carl Undéhn
22 mar 2023
Att färgen blått signalerar eldrift har vi fått lära oss. Redan Toyota markerade sina hybridmodeller med inslag av blå färg i loggan. Och hos BMW får de eldrivna versionerna av tillverkarens bilar detaljer av blått på karossen.
I andra fall markeras eldriften tydligt med namnet på modellen. Men behövs det när alla modeller är eldrivna? Mercedes uppges vara på väg att slopa beteckningen EQ (som för övrigt också har inslag av blått) på framtida modeller.
Audi väljer en annan väg. Chefen Markus Duesmann meddelade visserligen i förra veckan att märket ”går mot 100 procent elektrisk mobilitet”. Men det dröjer ännu några år innan de når dit. För att ingen ska råka köpa en modell med en annan drivlina än de tänkt sig vill Audi göra det enklare för kunder att skilja elbilar från fossilbilar direkt på modellbeteckningen.
Det innebär att alla bilar med jämna tal är eldrivna, modeller med ojämna tal har förbränningsmotor.
De jämna siffrorna gäller redan idag på nuvarande och kommande elbilar. Q4 e-tron, nya Q8 e-tron och de kommande modellerna Q6 e-tron och A6 e-tron, till exempel.
Om ”e-tron” då försvinner från namnen är oklart. Men det betyder också att dagens förbränningsmodeller som A5, Q5, A7 och så vidare då förmodligen inte får några eldrivna efterföljare.
Något oklart är det däremot med A3. Efter att tidigare sagt att de mindre modellerna försvinner i och med övergången till eldrift har Audi vänt. Under den årliga presskonferensen förra veckan meddelade Markus Duesmann att de arbetar på en eldriven instegsmodell under dagens elsuv Q4 e-tron.
Enligt Audis utvecklingschef Andreas Hoffmann ska det handla om en modell som är jämförbar med dagens A3. Den ryktas lanseras kring 2027 och då använda sig av Volkswagenkoncernens nästa enhetsplattform för elbilar SSP.
Vad namnet då blir återstår att se.