Audi testar RS Q e-tron inför Dakarrallyt
Carl Undéhn
26 jul 2021
Det klassiska Dakarrallyt är en av världens tuffaste och farligaste rallytävlingar. Vid nästa upplaga, som går av stapeln i januari nästa år och den här gången i Saudi Arabien, vill Audi ta sig an sträckan med RS Q e-tron, en specialbyggd och eldriven rallybil som ska visa vad tillverkaren har att erbjuda inom teknik.
Men även om drivlinan är elektrisk klarar RS Q e-tron inte att ta sig an Dakkarrallyt enbart med hjälp av ström.
Bilen har fått ta över en del av drivlinan från modellen E-tron FE07 som Audi använder vid Formel-E. Tack vare de båda elmotorerna på fram- och bakaxeln ska bilen klara 0-100 på 4,5 sekunder även vid det dåliga vägunderlag som stora delar av Dakarrallyt bjuder på. Den totala effekten uppges ligga på 680 hästkrafter, men kan komma att öka under utvecklingen.
– Nu vill vi inleda en ny epok i Dakarrallyt, och testa och fortsätta utveckla vеr e-tron-teknik under extrema förhållanden, säger Julius Seebach som är chef för Audi Sport GmbH.
För att göra RS Q e-tron så lätt som möjligt har den utrustats med ett förhållandevis litet batteri på 50 kWh. Det räcker naturligtvis inte räcker till de ofta långa delsträckorna under tävlingen.
Möjligheten att kunna ladda med solel borde vara god under sträckan, men Audi har i stället valt att använda en bensinmotor som räckviddsförlängare. Turbomotorn på 2 liter driver en generator som laddar batteriet under färd.
Enligt Audi används motorn så effektivt som möjligt på höga varvtal och ska därmed kunna ladda batteriet med låg bensinförbrukning.
Audi genomför nu tester av RS Q e-tron. Då det handlar om en rallybil är det alltså inte en modell som kommer sättas i serieproduktion. Men förhoppningsvis kan delar av tekniken som testas leta sig in i framtida modeller, framför allt vad gäller energistyrning och batteriteknik.
– Det vi lär oss av det extremt utmanande Dakar-projektet kommer att överföras till framtida produktionsmodeller. Som alltid, arbetar vi även i detta projekt tätt tillsammans med våra kollegor från serieutvecklingen, säger Stefan Dreyer som är utvecklingschef hos Audi Sport.