Audi visar insidan av elsuven Q6 e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2023

I senaste numret av Elbilen eller här på webben kan ni läsa vår provkörning av Audis senaste elsuv Q6 e-tron. Som den första modellen på den nya elbilsplattformen PPE är den tekniskt ett nytt steg i tillverkarens elbilssatsning. Det gäller även inredningen, som fortfarande var övertäckt när vi körde bilen.

Under mässan IAA drog Audi till slut av skynket och under det hittas ett inredningskoncept som skiljer sig åt från dagens eldrivna modeller. Insidan av Q4 e-tron känn igen från Vokswagen ID.4, vilket inte är konstigt då de bygger på samma teknik. I andra änden finns Q8 e-tron med en både lyxig och väldigt Audidoftande insida.

Där emellan har vi nu alltså Q6 e-tron där det hittas en välvd skärm som sträcker sig från bakom ratten in i halva kupén. Den utgörs egentligen av två OLED-skärmar på 11,9 och 14,5 tum. Framför passageraren fram hittas ytterligare en skärm på 10,9 tum som är vinklad något bortåt från föraren. Genom störs inte den som kör av vad som visas där. Skärmarna skapar tillsammans vad Audi kallar en ”digital scen”.

Som tillval finns en head up-display med augemented reality-funktion som förstärker vad föraren ser genom vindrutan. Den används till navigering och varningar, enligt Audi upplevs det av föraren som att föremålen befinner sig på en 88-tumsskärm 200 meter fram. I dörrarna sitter skärmar kallade ”Black Panel” där du ställer in sidospeglar, stolar och ljus.

Det blir intressant att se hur väl skärmen och det nya systemet presterar i verkligheten. Just problem hos Volkswagens mjukvarubolag Cariad var orsaken till att Porsche sköt upp lanseringen av sin eldrivna Macan till nästa år. En modell som delar teknik med Audi Q6 e-tron.

Q6 e-tron är först ut med en nyutvecklad, Androidbaserad infotainmentplattform. Röststyrningen är i fokus och assistenten ska kontinuerligt förbättras. Bilen ska lägga märke till dina rutiner och ge passande förslag enligt dem.

Audi har satsat mycket på att arbeta med ljus som kommunikationskälla. En ljuslist som sträcker sig i en båge under vindrutan runt hela kupén finns som tillval. Den används till att hälsa välkommen, men även laddningsnivå genom ett pulserande ljus. Även Audis så kallade dynamiska blinker som sträcker sig mot bilens yttre kant kan visualiseras på ljuslisten.

Materialen utgörs till stor del av återvunnen polyester. I S-Line och S-modellen går det att välja till sportstolen Plus, som då är klädd i materialet Dinamica som också det framställs av återvunna material. Alternativt kan du få stolarna i nappaläder.

Instrumentbrädan är grå i standardutförande, men det går att få den både ljust och mörkt trä. Mittkonsolen rymmer två dryckeshållare samt laddplatser för två mobiltelefoner.

Bagaget rymmer 526 liter, eller upp till 1529 liter i fällt läge. Under huven fram hittas också en frunk på 64 liter.

Audi Q6 e-tron har officiell premiär senare i år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!